Elke dag maandag

Zaterdag, 15 januari, 2022

Geschreven door: Jessica Brody
Artikel door: Joost Zuijderduijn

[Recensie] Ellison Sparks beleeft een gruwelijke maandag. Alles zit deze dag tegen. Ze rijdt door rood en krijgt een boete, haar schoolfoto is een ramp, ze houdt een speech voor de klassenvertegenwoordigersverkiezing die dramatisch is en verpest haar softbaltry-outs. Tot slot maakt haar vriendje Tristan het ook met een vage reden het uit met Ellison. Het kan niet slechter gaan! Ellison wenst dat ze deze maandag kon overdoen, zodat ze wel slaagt in deze dag. Haar wens gaat in vervulling, want de volgende dag is het weer maandag. Ze probeert ervoor te zorgen dat Tristan het niet uitmaakt, maar dit lukt niet in de eerste poging. Ze moet telkens haar maandag herbeleven, totdat ze deze dag goed weet uit te voeren. Maar wat moet ze daarvoor doen?

Elke dag maandag is een van de actietitels die de afgelopen maanden maar 10 euro was. Die actie kon ik gewoon niet aan mij voorbij laten gaan! Nadat ik hoorde dat ik mijn scriptie had gehaald, deed ik dit boek aan mezelf cadeau. Dat moest gevierd worden! Dit boek leek me een erg vrolijk boek, iets wat ideaal is om te lezen in de zomer! Maar goed, was deze aankoop de moeite waard?

Elke dag maandag is een boek dat je gewoon binnen één zit uit zou willen lezen. De schrijfstijl van Brody zorgt ervoor dat je soepel door dit boek heen gaat. Het lijkt een wat dikkere pil (boven de 400 pagina’s), maar ik denk dat je het binnen een dag kan uitlezen. Ik ben zelf iemand die heel vaak denkt ”Wat als ik dit anders had gedaan?”, dus ik kon me goed inleven in de situatie van Ellison. Deze Wat als-situatie wordt voor haar werkelijkheid, waar ik enorm van kon genieten. Haar aanpak van de verschillende maandagen zijn erg leuk uitgedacht. De ene dag probeert ze alles goed te regelen, terwijl ze op andere dagen juist heel rebels is. Zo leuk om te zien dat elke maandag weer andere dingen laat zien!

De personages zorgen er ook voor dat je ontzettend vrolijk wordt. De beste vriend van Ellison zou ik ook als beste vriend willen hebben, de familie van Ellison lijkt me ook fantastisch om te spreken en het vriendje van Ellison is een echte rocker. Hoewel ik de plot erg voorspelbaar vond (het lijkt heel erg op de film When we first met, waardoor ik het einde al vanaf de eerste dag zag aankomen), stoorde mij dat totaal niet. Ik genoot juist van die voorspelbaarheid en genoot met volle teugen van het verhaal, waardoor ik aan het einde een bevredigend gevoel had.

Elke dag maandag is hilarisch, laat zien hoeveel mogelijkheden er wel niet zijn op een dag en weet je constant te boeien. Je leest telkens over dezelfde dag, maar dat verveelt totaal niet! Ellison weet van elke maandag weer wat nieuws te maken en de personages maken je zo vrolijk zodat je met een glimlach dit boek leest. Waarom heb ik dit boek niet veel eerder gelezen? Elke dag maandag is voor Ellison misschien niet altijd een feestje, maar voor de lezer is het juist een feestje om mee te maken.

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy