Erebos ontwaakt

Zaterdag, 27 maart, 2021

Geschreven door: Ursula Poznanski
Artikel door: Sanne Wortman

Erebos is teruggekeerd

[Recensie] Stel dat er plotseling een app op je telefoon staat die je niet zelf geïnstalleerd hebt, en die zich ook niet laat verwijderen. En wat als deze app een game bevat waaraan je wel moet meedoen, of je nou wil of niet, omdat de game anders je leven verwoest. Want Erebos is overal, overal waar de digitale wereld aanwezig is. Kun je dan nog wel ontsnappen?

Nick en Derek zijn allebei uitgekozen door Erebos en worden meegezogen in de spannende online wereld. In Nick’s geval met heel veel tegenzin want het is voor hem niet de eerste keer. In het eerdere boek Erebos lees je hoe de game Nick’s leven al eens binnendrong. Dat was echter tien jaar geleden, toen smartphones nog niet overal waren en de digitale wereld beperkt bleef tot je computer. De razendsnelle digitale ontwikkelingen van de afgelopen jaren maken Erebos nu nog beklemmender, machtiger en enger dan eerst. Erebos ontwaakt is prima leesbaar als je het voorgaande boek niet gelezen hebt, maar het is wel leuker met voorkennis. Bekende personages komen terug en het is leuk om te zien hoe hun leven verlopen is in de tien jaar die voorbij zijn gegaan. Alle karakters zijn nog steeds uitstekend geschreven en goed van elkaar te onderscheiden. Daarnaast hebben beide boeken zeer goede spanning, interessante wereldopbouw en fijne schrijfstijl, waardoor je er doorheen vliegt. Een aantal onvoorspelbare gebeurtenissen zorgden ervoor dat Erebos ontwaakt geen kopie was van Erebos en dat het interessant blijft om te lezen.

Het blijft ook geweldig hoe Poznanski het gamen omschrijft. Het is fantasievol, avontuurlijk en mooi. Je wil gewoon zelf die game spelen! En doordat ze in de game-stukken actiever taalgebruik hanteert, voelen deze stukken bovendien echter aan dan de stukken van het verhaal die zich afspelen in de ‘gewone’ wereld. Slim bedacht!

Erg sterk is ook dat het verhaal oppervlakkig gezien gewoon lekker spannend en snel wegleest, maar dat er ook diepere lagen in zitten. Bijvoorbeeld over de aanwezigheid van alles wat digitaal is in ons leven, maar ook de uiteindelijke reden van Erebos is iets dan in het echte leven bestaat en waar best eens over nagedacht mag worden.

Als je van Erebos genoten hebt, dan ga je deze ook waarderen. Heb je Erebos niet gelezen, ga dat dan snel doen, en lees daarna deze.