Erfenis

Zaterdag, 19 juni, 2021

Geschreven door: Nora Roberts
Artikel door: Jeannie Bertens

Romantische thriller trekt pas tegen het einde de gashendel open

[Recensie] Adrian Rizzo groeit op bij haar alleenstaande moeder Lina. Lina is een succesvolle ondernemer met een yoga- en fitnessbedrijf. Op zevenjarige leeftijd ontmoet Adrian haar vader voor het eerst en dat moet ze bijna met de dood bekopen. Lina weet haar dochtertje te beschermen en brengt haar naar haar ouders in Traveller’s Creek, Maryland. Haar opa en oma hebben een restaurant maar weten altijd tijd en ruimte te maken om hun kleindochter te overladen met liefde. Na de zomer gaat Adrian weer terug naar haar moeder die voortdurend druk met werken is. Op haar zeventiende besluit Adrian om in de voetsporen van haar moeder te treden. Zij richt haar eigen bedrijfje op en produceert yoga- en fitnessvideo’s.

Na het verschijnen van haar eerste video komt ook een dreigbrief binnen. Een vierregelig gedicht waarin haar dood wordt aangekondigd. Adrian is er erg van geschrokken, ze doet aangifte bij de politie die de zaak in behandeling neemt maar niet oplost.

Helaas voor Adrian ontvangt ze het jaar erop nóg zo’n dreigbrief, weer met een gedichtje. De stalker lijkt er een gewoonte van te maken om elk jaar een dreigbrief te versturen. Haar leven zou volmaakt kunnen zijn, ware het niet dat er steeds vaker dreigbrieven worden bezorgd. Lina schakelt een privédetective in en daarmee komt alles in een stroomversnelling terecht.

Erfenis is weer een heerlijke romantische thriller. De auteur bouwt het verhaal goed op, Haar jeugd is bijzonder, ze heeft geen vader en haar moeder Lina maakt amper tijd voor haar vrij. Toch heeft Adrian aan liefde geen gebrek, zo is er Mimi die altijd met hen meereist en de moederrol zoveel mogelijk overneemt. Ook de manager van Lina, Harry, is steeds bereid om te steunen. En dan zijn er natuurlijk ook nog de ouders van Lina, popi en nonna Rizzo. Zij wonen in Traveller’s Creek, dat uiteindelijk ook Adrian’s thuis wordt.

Zoals gewoonlijk combineert Nora Roberts de onontbeerlijke spanning met de nodige romantiek, een tikje voorspelbaar dus. Maar de auteur weet je te verrassen met de nodige complicaties in de liefde en niet te vergeten de dreiging die voortdurend op de achtergrond aanwezig is. Het wordt pas laat écht spannend in het boek, maar dan zet de auteur er ook flink de vaart in.

Eerder verschenen op Perfecte Buren

Identiteit

Drakenhart 3 - Ontvouwen