Escape boek – De geheime code van de Grote Kluis

Zaterdag, 14 augustus, 2021

Geschreven door: Ivan Tapia, Júlia Gaspar
Artikel door: Joost van Gelder

Puzzel je een weg door het verhaal

[Recensie] Een boek vol met codes, puzzels en raadsels die eerst moeten worden opgelost voordat je als lezer weet hoe en waar het verhaal in het boek verder gaat. Dit boek is perfect voor kinderen die houden van raadsels, puzzels, escape games en lezen!

In Escape boek – De geheime code van de Grote Kluis maak je kennis met Lia, zij is lid van de Broederschap van de Sleutel en kan ‘inbreken’ in het hoofd van anderen, op de plek waar iedereen zijn herinneringen en geheimen bewaart. De leider van de groep ligt in coma en Lia moet er als deuropener achter komen wat voor geheim hij in zijn hoofd bewaart. Om er als lezer achter te komen wat het geheim is, dien je eerst de raadsels, puzzels en codes op te lossen uit het boek.

Ivan Tapia is de ontwerper van alle raadsels in het boek en heeft samen met de hulp van Montse Linde de verhaallijn van het boek bedacht. Zij zijn er in geslaagd om een duidelijk en spannend verhaal te vertellen waarin leuke en uitdagende raadsels een belangrijke rol spelen. Op momenten dat het nodig is, zijn er langere stukken tekst waarin het verhaal verteld wordt gevolgd door raadsels die je als lezer aan het denken zetten.

Ivan Tapia is de stichter van Cocolisto, een uitgever van intelligentiespelletjes en dat is terug te zien in het boek. Sommige raadsels zijn moeilijker dan anderen en zetten je als lezer goed aan het denken. Kom je er niet uit? Dan kun je na een hint het nog eens proberen. Op het einde van het boek staan alle oplossingen voor als je er echt niet uit komt.

Júlia Gaspar heeft het boek voorzien van de illustraties (alle raadsels en codes). Tijdens het lezen betrapte ik mijzelf er af en toe op dat ik gauw door wilde bladeren naar een nieuw raadsel, omdat deze er zo uitnodigend uitzien. Dit is dan ook het enige minpunt van het boek. Je bent sneller geneigd minder bezig te zijn met het echt lezen van het verhaal door drang om de raadsels zo snel mogelijk op te lossen.

Escape boek – De geheime code van de Grote Kluis is deel 2 uit de serie en kan als los deel gelezen worden. Het is een uitdagend boek om zelf te lezen vanaf 10 jaar. Het is daarnaast ook ontzettend leuk voor alle leeftijden (6+) om samen met een ouder te lezen en de raadsels op te lossen.