Eten met Franciscus

Zaterdag, 21 juli, 2018

Geschreven door: Roberto Alborghetti
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Een paus met verstand van voeding

[Recensie] Een kookboek met de paus? Hoe kom je erop zou je zeggen. Toch is het niet zo gek als het lijkt want paus Franciscus heeft in zijn jonge jaren voedingsmiddelentechnologie gestudeerd en een aantal jaren op een voedselafdeling van een groot bedrijf gewerkt. Bovendien is de paus weliswaar geboren in Argentinië maar zijn vader is afkomstig uit Partacomaro in Italië. Zijn moeder werd geboren in Argentië maar haar ouders kwamen ook uit Italië. De mediterrane en met name de Italiaanse keuken zit de paus dus in het bloed.
Schrijver en journalist Roberto Alborghetti heeft al zo’n vijftig boeken op zijn naam staan waaronder biografieën, interviews en korte verhalen. Hij schreef en produceerde ook tv-documentaires.  Hij schreef al eerder boeken over de Argentijnse paus.

Het boek Eten met Franciscus zou je een culinaire biografie kunnen noemen. De favoriete gerechten van de paus zijn erin opgenomen maar we lezen voornamelijk over zijn gedachtegoed. Franciscus is  een bescheiden en matig mens. Zo woont hij niet in het pauselijk appartement maar in het eenvoudigere gastenverblijf. De maaltijden nuttigt hij in de gemeenschappelijke eetzaal. Een maaltijd is een manier om mensen met elkaar te verbinden. Eten en solidariteit zijn zaken die regelmatig op zijn agenda staan. Het Vaticaan nodigt soms honderden mensen uit om met elkaar een pizza te eten. Er worden kookcursussen tegen de verspilling georganiseerd. Voedsel weggooien ziet hij als stelen van de armen. Er zijn immers zoveel mensen op de wereld die onvoldoende voedsel hebben.

We lezen veel over zijn manier van denken en leven. Een innemende en altijd vriendelijke man met veel aandacht voor de mensen om zich heen.
En dan zijn er natuurlijk de recepten. Passend bij een man met zo’n bescheiden karakter zijn de gerechten eenvoudig maar smakelijk. Van een simpele spaghetti met gehaktballetjes naar een sinaasappelcake met een hart van maté (recept daarvan krijgen we ook). Een kip uit de oven of koteletjes op zijn Milanees. Of liever een risotto met saffraan met als dessert een pistachemousse.

Allemaal heerlijk en makkelijk en voorzien van mooie foto’s. Uiteraard zien we ook veel foto’s van de paus zelf en overal weer dat vriendelijke en open gezicht. Zelfs als je, zoals ik, niet zo heel veel weet over het Vaticaan, dan nog is het een mooi boek om te lezen. Franciscus is een man die, in dit boek, uitnodigt om niet alleen met elkaar aan tafel te gaan maar ook daadwerkelijk met elkaar te communiceren en te delen.  Voor mensen die de paus een warm hart toedragen een mooi boek.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl