Feniksbloed

Zaterdag, 31 oktober, 2020

Geschreven door: Adam Silvera
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Een mooie onderliggende gedachte

[Recensie] Emil en Brighton zijn tweelingbroers en zijn hun hele leven fan van Spreukwachters, die de misdaad bestrijden met hun magische krachten. Brighton hoopt dat hij en zijn broer krachten ontwikkelen en ook het kwaad kunnen verslaan. Hij heeft een eigen YouTube-kanaal waarin hij heldendaden probeert te filmen en op een dag komt hij erachter dat zijn eigen broer krachten bezit. Emil moet leren om te gaan met zijn nieuwe krachten, terwijl hij niet zat te wachten op deze magie…

Feniksbloed is het eerste deel in een fantasyreeks, waarbij je nog steeds Silvera’s pakkende schrijfstijl in herkent. Je komt in dit verhaal in een moderne wereld terecht in New York, maar met wat fantasyelementen. Er zijn mensen met magische krachten, maar ook mensen die door middel van magische wezens krachten ontwikkelen. Hierdoor zijn er veel spanningen, want magische wezens kunnen daardoor uitgestorven raken. Emil en Brighton willen veel leren over magie, maar als het eenmaal gevaarlijk dichtbij komt, zien ze ook de nadelen van deze krachten. Emil is in shock als hij zijn krachten ontdekt, maar zijn broer is net zo verrast, zeker aangezien hij zelf geen krachten heeft. Silvera weet goed de band tussen broers uit te werken, deze twee personages waren erg prettig om over te lezen.

Hoewel ik Emil en Brighton erg prettig vond en de karakters erg queer zijn (waar Adam Silvera in zijn nawoord ook over verteld, waardoor ik erg onder de indruk was bij de achterliggende gedachte van dit boek), vond ik het verhaal zelf helaas niet zo denderend. De plottwists in het verhaal kwamen niet als een shock binnen en naast de broers had ik weinig binding met de personages. Daarbij vond ik de fantasyelementen in het verhaal erg warrig. Het duurde lang voordat ik een beeld had van deze fantasy, maar zelfs na het lezen van dit boek heb ik nog geen gedetailleerd beeld en vond ik veel dingen onlogisch. Silvera wilde magie combineren met de moderne wereld, maar het voelt als te veel en weet daardoor niet realistisch over te komen.

Ik vind het idee achter dit verhaal heel ontroerend, want het is heel mooi als queer personages eens de helden zijn in een fantasyverhaal. Veel queer-jongeren zouden zo veel kunnen hebben aan dit verhaal, omdat het laat zien dat zij in staat zijn tot grote dingen zijn. Ondanks dat ik de onderliggende gedachte erg mooi vind, moet ik zeggen dat Adam Silvera niet de aangewezen persoon is om zo’n verhaal te schrijven, omdat hij beter het kan houden bij contemporary. Ik ben een beetje nieuwsgierig naar het vervolg door de cliffhanger, maar het was jammer genoeg niet het boek dat het had kunnen zijn.

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy

Op het einde gaan ze allebei dood

Wat als dit het is