Fermenteren

Zaterdag, 1 mei, 2021

Geschreven door: Fern Green
Artikel door: Eva Reinders

Voor de beginner een goede keus

[Recensie] Fern Green kennen we van de succesvolle Super groen-serie die begon met Groene sapjes en waarin nu zo’n tien titels zitten (niet allemaal van Fern). De opzet van die boekjes is altijd dezelfde en wordt vooral bepaald door het beeld. Links zie je een topshot van de ingrediënten, rechts een foto van het resultaat in pot, fles of glas. De ingrediëntenlijsten en instructies zijn kort: voor iedereen haalbaar. De cleane look en prettige prijs zijn samen ongetwijfeld bepalend voor het succes van de serie.

Ook Fermenteren is weer een fijn boekje. In de inleiding vind je kort en bondig de nodige informatie vooraf. Wat doet fermentatie, welke verschillende methodes zijn er en hoe begin je ermee. Over dat laatste zegt Fern: ‘Als je nog nooit rauw gefermenteerd voedsel hebt gegeten, begin dan met een half glaasje per dag.’ Nuttig advies: hoe lekker ook, niet meteen al je kefir of kombucha opdrinken dus. De gezondheidsvoordelen – onder meer de bevordering van de spijsvertering en een verhoogd gehalte aan vitamines in gefermenteerde voedingsmiddelen – worden aangestipt, maar daarna gaan we snel over tot het doe-gedeelte. De recepten zijn onderverdeeld in 5 hoofdstukken, waaronder Fruit & groente, Melkkefir en Kombucha. Elk hoofdstuk begint met een korte inleiding over de benodigdheden en werkwijze, daarna volgen de recepten.

De plaatjes in deze boeken trekken je over de streep. De eindresultaten van de ingemaakte Snijbiet of Flespompoen zijn heel fotogeniek, maar bovendien denk je bij het zien van de ingrediëntenfoto’s ernaast: dat kan ik ook. Bij elk recept staat aangegeven waarom het goed voor je is, met duidelijke lettersymbolen. Verrassend: vaak heb je maar heel ‘gewone’ ingrediënten nodig. Appel maak je in met kaneel, zeezout en citroen en is vervolgens goed voor je hart en het immuunsysteem. Voor zelfgemaakte appelciderazijn (bron van mineralen) heb je alleen appels, water en een beetje honing nodig. Kefir en kombucha zijn iets ingewikkelder, je moet eerst een starter maken (of er eentje kopen). Heb je dat onder de knie, dan zijn de meeste recepten een kwestie van geduld: na het bereiden moet je een aantal uren tot dagen wachten. Snel nog maken voor Pasen: Radijs & venkel (met korianderzaad) of de Salsa van watermeloen (met rode ui, chilivlokken en verse kruiden). Het boekje was perfect geweest als er bij de recepten soms een suggestie had gestaan waar je die salsa, appel of ingemaakte venkel goed bij kunt serveren.

Wie een fermentatieprof wil worden, kiest voor Noma’s handboek voor fermenteren. Voor iedereen die graag wat makkelijker begint, is Fermenteren van Fern Green de oplossing.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl