Fietsen van Walcheren naar de Waddenzee

Zaterdag, 15 mei, 2021

Geschreven door: Marica van der Meer
Artikel door: Evert van der Veen

Puur hollandse fietstocht

[Recensie] In de huidige situatie zoeken veel mensen hun vakantiebestemming dichterbij. Vorig jaar hoorde je overal dat (boeren)campings het druk hadden, vol zaten en zelfs ‘nee’ moesten verkopen aan belangstellenden. Ook worden er veel elektrische fietsen, boten en campers verkocht.

Ook dit jaar zullen veel mensen veiligheidshalve voor eigen land kiezen. Voor hen is dit boek Fietsen van Walcheren naar de Waddenzee, dat een slingerende weg door Nederland gaat, van zuid naar noord, een mooie bron van inspiratie.

Het is een tocht van 550 kilometer die is opgedeeld in vier trajecten. Ieder traject kan in 2 tot 4 dagen worden afgelegd. Voor de meesten van ons is dit een serieuze onderneming maar voor Marica van der Meer ligt dat anders. Zij is enkele jaren geleden van het zuidelijke puntje van Zuid-Amerika naar Alaska in Noord-Amerika gefietst, een tocht van maar liefst 27.000 kilometer. Het verslag van deze tocht is te lezen in Van vuur naar ijs.

Dat neemt niet weg dat Marica evengoed onder de indruk is van de gevarieerdheid van ons land en zij beschrijft met liefdevolle aandacht de achtergronden van plaatsen waar zij langs komt. Deze fietstocht verbindt vier nationale parken met elkaar: Oosterschelde, Biesbosch, Hoge Veluwe en Weerribben-Wieden. Een mooie gedachte om deze parken die zo verschillend van elkaar zijn al fietsend in hun eigen schoonheid te ontdekken. De ondertitel Een veelzijdige fietstocht van Vlissingen naar Harlingen Een veelzijdige fietstocht van Vlissingen naar Harlingen is dan ook goed op z’n plaats.

Achter in het boek staan 16 topografische kaarten en er kan een GPS track worden gedownload door de eigentijdse fietser. Verder zijn er handige tips voor overnachtingsadressen en is er interessante toeristische informatie over de regio en wat elke streek verder typeert. Zo kun je in Zeeland oesters plukken en lees je over de Elisabethvloed waaruit de Biesbosch is ontstaan. De Hollandse Waterlinie komt ter sprake en wie daar meer over wil lezen, vindt in Het Oude Hollandse Waterlinie boek een goede verdiepende maar toegankelijke informatiebron. Aardig is dat Marica van der Meer ook aandacht besteedt aan lokale mensen zoals de kapitein van de veerboot bij Loevestein. Boekhandel Waanders in de Broerenkerk in Zwolle wordt terecht belicht evenals de Hindelooper schilderkunst en het Jopie Huisman museum in Workum. Het zijn maar enkele grepen uit dit rijk gevulde boek.

In Fietsen van Walcheren naar de Waddenzee ontdekt de fietser het uiterst gevarieerde landschap van Nederland met prachtige steden, interessante cultuur en boeiende mensen. Het boek is rijk geïllustreerd en dat maakt het extra aantrekkelijk voor de lezer die straks de fietser wordt.

Nog op zoek naar inspiratie voor de komende zomer? Dit boek is een aanrader!