Finale

Zaterdag, 24 oktober, 2020

Geschreven door: Stephanie Garber
Artikel door: Joost Zuijderduijn

[Recensie] Donatella weet eindelijk de identiteit van Legende te ontrafelen, die haar vaak opzoekt in haar dromen. Ze weet niet hoe ze hier mee moet dealen, zeker als Jacks weer ten tonele verschijnt. Scarlett hoort daarentegen weinig van Julian, en besluit contact op te nemen met de man waarmee ze in eerste instantie mee zou trouwen. Daarbij lopen de Fortuna rond en moeten Donatella en Scarlett alles inzetten om Caraval tot een goed einde te brengen.

De schrijfstijl van Stephanie is weer heerlijk om mee weg te dromen. Haar trilogie is zo magisch en mysterieus en het weet elke lezer wel te betoveren. Alle locaties en personages zijn zo vol kleur en geur omschreven en geven je een goed beeld van de situatie. Door de ontwikkelingen in het vorige boek komt dit boek tot een climax en leer je meer over de verschillende Fortuna en ook meer over de moeder van Scarlett en Donatella. Vooral het verleden van hun moeder vond ik erg interessant, want hierdoor werd het verhaal mooi afgerond. Ook kwamen er wat mooie plotwendingen in het verhaal die ik totaal niet zag aankomen, Stephanie Garber weet echt een show te geven in dit slotdeel!

Hoewel ik de spanning in het verhaal erg tof vond en werd meegezogen in het verhaal, waren er wel een paar puntjes die voor mij niet helemaal lekker werkten. Zo waren er iets te veel love-triangles in het boek. Letterlijk elk belangrijk vrouwelijk personage had de keuze tussen twee mannen die voor hen vochten. Dit was in principe goed uitgewerkt (de beweegredenen van personages was heel logisch), maar hierdoor verloor het verhaal naar mijn idee een beetje zijn kracht. Donatella is bijvoorbeeld een heel eigenzinnig personage die haar eigen pad volgt, maar nu was ze juist meer afhankelijk geworden. Ook was het einde op sommige vlakken een tikkeltje gehaast en zijn er bepaalde personages die geen duidelijk einde hebben gekregen, wat voor mij wat onbevredigend werkte.

Finale is een slotdeel vol spektakel, magische taferelen en romantische uitspattingen, maar voor mij werkte het nog niet helemaal. Afgezien de overvloed aan romantiek en een einde die niet al je vraagtekens beantwoordde heb ik wel erg genoten van het verhaal, want dit boek was gewoon lastig om weg te leggen. Maar wie weet, bepaalde aspecten van het einde die niet zijn afgerond kunnen hopelijk leiden naar nog een mooi verhaal in deze wereld! Ik heb in ieder geval erg genoten van deze serie van Stephanie Garber en lees maar al te graag nieuwe avonturen die Stephanie weet te bedenken!

Dans Magazine

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy