Fiona. In koelen bloede

Zaterdag, 8 december, 2018

Geschreven door: Harry Bingham
Artikel door: Agnes Eikema

Wie is dit meisje en waar is zij al die tijd geweest?

[Recensie]In de wereld van social media (klik hier of hier) kan je er bijna niet omheen, iedereen heeft wel eens van Fiona gehoord; het hoofdpersonage in de nieuwe thrillerserie van Harry Bingham.

Ik was een van de gelukkige dat het tweede deel op de deurmat kreeg. Het feit dat ik deel 1 niet heb gelezen, maakte voor het lezen van dit boek geen verschil, alhoewel het natuurlijk het beter is om een serie in chronologische volgorde te lezen.

Al vanaf de eerste pagina wordt er kennis gemaakt met Fiona. Een rechercheur die er geen blad voor de mond neemt. Hoe bloederiger een moordzaak, hoe beter. Als een pitbull bijt ze zich vast in de zaak om vervolgens niet meer los te laten. Laat de zaak waar ze in dit deel aan mag werken nu nét eentje zijn waarbij een hoog gehalte aan creativiteit en doorzettingsvermogen nodig is.

In een woonwijk in Cardiff worden lichaamsdelen gevonden die toebehoren aan een jonge vrouw die jaren geleden voor het laatst is gezien. Nadat Fiona het hoofd van het slachtoffer ergens heeft gevonden, kan ze het niet meer loslaten. Wie is dit meisje en waar is zij al die tijd geweest? Wanneer vervolgens ook lichaamsdelen van een man worden gevonden, wordt de puzzel alsmaar groter en groter. Fiona gaat geheel op eigen wijze op zoek naar de oplossing in deze zaak en riskeert op een gegeven moment haar eigen leven.

Foodlog

Maar niet alleen deze ingewikkelde moordzaak houdt Fiona bezig. Ook haar verleden laat haar niet met rust. Als tweejarig meisje is zij op de achterbank van haar pleegouders gevonden. Niemand weet waar zij vandaan komt en hoe zij op de achterbank terecht is gekomen. Het feit dat haar pleegvader geen lieverdje is, maakt het niet makkelijk om de waarheid te achterhalen.

Door haar zeldzame psychische aandoening maakt dat haar zoektocht naar haar eigen verleden en het verleden van haar slachtoffers verrassende wendingen neemt.

Voor mij was dit de eerste kennismaking met met Fiona, wat een nogal excentriek personage met een heel bijzonder verleden is. Zeker intrigerend, maar in het begin vond ik het verhaal wat traag op gang komen. Het verhaal had een aantal pagina’s nodig om de juiste dosering spanning te bereiken. Fiona is direct, cynisch en eigenwijs. Eigenschappen van een personage die samen met een goed verhaal leiden tot een goede thriller.

Het verhaal zit zeker goed in elkaar. De cynische humor samen met de verrassende wendingen zorgen voor een geheel verrassende thriller waarvan ik zeker genoten heb. In het begin werd het verhaal nog langzaam ontrafeld, maar ongeveer vanaf halverwege het boek gaat dit in een stroomversnelling verder. Stukken beter dan de eerste helft!

Na het omslaan van de laatste pagina ontstaat het gevoel dat het verhaal nog niet klaar is. Er moet nog meer volgen over Fiona en haar eigen mysterieuze leven. Het verhaal is nog niet helemaal ontrafeld, in het leven van Fiona liggen nog geheimen te wachten om ontdekt te worden.

Eerder verschenen op Boekenz