Flardentango

Vrijdag, 17 januari, 2020

Geschreven door: Claire Brentjens
Artikel door: Mireille Bregman

Een puzzel van herinneringen

[Recensie] Flardentango verhaalt van Evelien die als kind in de jaren 1970 in Argentinië heeft gewoond. Vijftig jaar later beseft ze dat in het gezin weinig over die tijd is gesproken en gaat ze op zoek naar ontbrekende antwoorden. Claire Brentjens maakt er een wervelende roman van.

Je wordt direct het verhaal ingetrokken met de diefstal van Eveliens handtas. Als ze haar bejaarde moeder over deze gebeurtenis vertelt, maakt zij een opmerking die bij Evelien een gedachtestroom over haar tijd in Argentinië losmaakt. In haar jeugd woonde ze met haar ouders van 1969-1972 in Buenos Aires vanwege vaders baan bij Unilever; haar broer en zus bleven op kostschool achter in Nederland. Het was een voor Evelien een fijne tijd, die helaas eindigde. Terug in Nederland werd er niet meer over Argentinië gesproken.

Vijftig jaar later woont Evelien in Antwerpen en bezoekt regelmatig haar licht dementerende moeder in Den Haag. Tijdens het opruimen van de zolder probeert ze meer te weten te komen over haar Argentijnse tijd. Ze was te jong om de politieke situatie te begrijpen. Onder het militaire regime was veel corruptie en verdwenen er mensen. Achteraf gezien had Eveliens vader regelmatig regeringsgasten op bezoek; had hij soms banden met het regime?

De zoektocht is een puzzel met flarden van herinneringen van haar moeder en haarzelf, verhalen die haar zus heeft gehoord en de dia’s op zolder. Brentjens neemt je mee in dit proces van heden en herinnering. Als in een dans verandert de auteur in één alinea tijd en locatie, maar dat is niet chaotisch. Van het hedendaagse Den Haag ga je naar de basisschool in Buenos Aires en de kostschool in Amersfoort. Op die manier krijg je een indruk van zowel de jaren 1970 in Argentinië en Nederland als het huidige decennium. Het boek leest zoals het leven zelf is: het beluisteren van een radio-interview en bekijken van dia’s roept herinneringen op; tijdens het boodschappen doen zie, hoor en ruik je veel om je heen. De vele details worden opgenomen in een vloeiend verhaal. In enkele scènes lijken uitgebreide details overbodig, bijvoorbeeld wanneer een Argentijnse vriendin van Eveliens moeder wordt opgevoerd die weinig toevoegt aan het verhaal, maar voor het grootste deel hinderen de details niet. Dit is te danken aan de vlotte vertelstijl en relatief onbekende geschiedenis met autobiografische elementen. De auteur heeft namelijk zelf als kind in een expatgezin in Argentinië en later in Antwerpen gewoond.

Flardentango is een prachtig verhaal over familie en cultuur. Dit debuut van Claire Brentjens smaakt zeker naar meer. Een boek om te herlezen!

Voor het eerst verschenen op De Leesclub van Alles