Flip en het vliegende paard

Zaterdag, 23 oktober, 2021

Geschreven door: Wietske Blokker, Thé Tjong-Khing, Wietske Blokker
Artikel door: Rita Pontororing

Op zoek naar Pegasus in het Parco dei Mostri

[Recensie] Het boek pakt je gelijk in. “Ik weet niets van Italië en ik spreek ook de taal niet. Toch loop ik daar nu, in mijn eentje, op een smal weggetje”. De 11 jarige ik-figuur, Flip loopt in haar eentje op dat smalle weggetje naar het Woud. De eerste twee zinnen als binnenkomer maken je gelijk nieuwsgierig. Wat doet Flip in haar eentje in Italië op een smal weggetje. En naar welk Woud loopt ze?

Wat Flip in Italië gaat doen? Dat heeft ze ook aan Opa gevraagd. “Pegasus opzoeken,” kreeg ze als antwoord. En Flip kent Pegasus als het paard uit het oude Troje en de Romeinse verhalen maar ook als sterrenbeeld. Opa heeft haar eens verteld dat tijdens het sterrenkijken een oranjerood gevlamde veer naar hen toeschoot. Hoe? Op een heel bijzonder manier. En Opa verzet geen stap zonder die veer want het is voor hem iets heel bijzonders. Nu is hij die veer kwijt en Flip moet naar het Woud, Pegasus opzoeken en een veer meenemen. In haar eentje. Flip heeft een heel bijzondere band met Opa dus ze gaat op pad.

En opeens springen er twee sfinxen voor haar. Een hele spannende beschrijving volgt over hoe de sfinxen Flip proberen te intimideren. Natuurlijk lukt het haar om de twee te ontvluchten. Ze vervolgt haar zoektocht en komt onderweg andere wezens tegen. “Als het Woud open is zijn de wezens van steen en als het publiek lunchpauze heeft, hebben zij dat ook.” Dan kunnen ze bewegen en praten.

Op haar verdere weg door het Woud ontmoet Flip ook nog een jonge man genaamd Bas. Niet zomaar een jongeman maar een die Flip toch wel wat vreemd vindt. Bas vraagt van alles aan Flip en zo komen we heel veel te weten over een aantal goden en figuren uit de Griekse en Romeinse mythologie.  Hij werpt zich op als haar beschermer en dat vindt ze toch wel fijner dan in haar eentje door het Woud te dwalen.

Het Woud uit Flip en het vliegende paard dat is het Parco dei Mostri, het park van de monsters. dat ligt bij het plaatsje Bomarzo in Italië. Auteur Wietske Blokker heeft zich ingeleefd in de beelden die in dit park staan. Dat kan niet anders, zij laat Flip in dit spannende verhaal waarin de vele beelden uit dit park tot leven komen haar avonturen beleven.

Het is zeer de moeite waard om op internet informatie te zoeken over het Parco dei Mostri  of op Sacro Bosco. Te zien zijn dan de groteske beelden uit de beeldentuin. Op de laatste site staan enkele voorbeelden van mensen die zich evenals Blokker hebben laten inspireren door de beelden in dit heilige bos. Een schrijfster als Hella Haasse bijvoorbeeld, Carel Willink en Salvador Dali. Bijzonder is het dat het in Flip en het vliegende paard om een kinderboek gaat. Knap hoe Blokker de sfeer van het bos en de mysterieuze en toch wel griezelige beelden in haar boek heeft verwerkt. Als je het Sacro Bosco nog nooit fysiek hebt bezocht, net als ik, is het aan te bevelen om de beelden via de genoemde link te bekijken.  De illustraties van Thé Tjong-Khing in de onwerkelijk overkomende kleuren versterken het beeld van mysterie.

Dat het een bijzonder boek is, is ook te zien aan de aankondigingen van de hoofdstukken. Achterin het boek is te lezen dat de kapitalen van elk hoofdstuk gebaseerd zijn op Albrecht Dürers instructies voor het op de juiste manier tekenen van letters uit 1525. Heel speciaal om een hoofdstuk op deze manier aan te kondigen. Tegelijkertijd maakt het nieuwsgierig waarom Blokker voor deze vorm heeft gekozen.

Flip en het vliegende paard is een opmerkelijk boek door de unieke plek waar het verhaal zich afspeelt, de sfeer en de spanning die daardoor opgeroepen worden. En ook vertederend hoe Flip zich inzet voor Opa.

Bovendien …… dit boek zal volwassenen ook aanspreken.

Neem eveneens een kijkje op de site van de schrijfster Wietske Blokker . Op deze site lees je een aantal titels van boeken waar Blokker nog aan wil werken. Mèt de uitnodiging om de schrijfster te laten weten dat er eentje tussen zit die je graag wil lezen.