Fluisternetwerk

Zaterdag, 14 september, 2019

Geschreven door: Chandler Baker
Artikel door: Rachel van der Lee

Soms een beetje vaag, maar heel actueel

[Recensie] Sloane, Ardie, Grace en Rosalita werken al jaren bij Truviv, Inc. Het plotselinge overlijden van de directeur betekent dat hun baas, Ames, de leiding over het hele bedrijf zal overnemen. Ames wordt al jaren omringd door geruchten over hoe hij vrouwen behandelt. Deze geruchten zijn altijd genegeerd, onder de tafel geveegd door degenen hogerop.

Het is genoeg geweest

Maar de wereld is veranderd en de vrouwen bezien zijn promotie nu in een ander licht. Deze keer, zullen ze het niet laten gaan, als ze ontdekken dat Ames zich ongepast gedraagt. Deze keer zullen ze besluiten dat het genoeg is geweest. Leugens zullen worden ontmaskerd. Geheimen zullen worden onthuld. En niet iedereen zal het overleven. De levens van de hoofdpersonen– als vrouwen, moeders, echtgenotes, vriendinnen, zelfs als tegenstanders – zullen dramatisch veranderen.

Voor- of achternamen?

Op de achterzijde stond dat dit boek geschikt was voor de fans van de Australische bestsellerauteur Liane Moriarty. Die geldt als een zeer toegankelijke thrillerschrijfster. Toch vraagt ‘Fluisternetwerk’ het nodige om de aandacht erbij te houden. Vooral door het gebruik van voornamen, die nogal vaak op achternamen lijken. Verwarrend, want lees je nu een voornaam of een achternaam, of loopt dat telkens door elkaar?

De wij-vorm

Het onderwerp was echter serieus genoeg. Of de aantijgingen tegen Ames terecht zijn, blijft heel lang onduidelijk. Daardoor blijft de nieuwsgierigheid. Maar toch. Sommige hoofdstukken starten in de wij-vorm. Wie zijn die ‘wij’ vraag je je af als lezer.  Zijn dat vrouwen in het algemeen of gaat het over de vier hoofdpersonen?

Het Weer Magazine

Getuigenverklaringen

Dit soort onduidelijkheid kost concentratie, de gedachten dwalen steeds weg. Dan worden deze hoofdstukken weer afgewisseld met getuigenverklaringen naar een moordonderzoek. Zo blijft het boeiende verhaal toch een wat vaag geheel.

Actueel onderwerp

Het einde was echter verrassend en in het nawoord werd de gebruikte wij-vorm toch duidelijk. Daarmee toch drie sterren, want het is wel degelijk een heel actueel onderwerp. Zeker als bedenkt wat vrouwen meemaken op de werkvloer.

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub van Alles.