Galveston

Zaterdag, 26 oktober, 2019

Geschreven door: Nic Pizzolatto
Artikel door: Agnes Eikema

[Recensie] Nic Pizzolatto is een Amerikaanse auteur, regisseur en scenarioschrijver. Hij groeide op in Louisiana aan de Mexicaanse Golfkust. Galveston is zijn eerste boek en werd een groot succes. Deze maffiathriller won diverse prijzen. Pizzolatto brak niet alleen internationaal door door zijn schrijverswerk, maar ook door het bedenken van de bekende televisieserie True Detective.

De 40-jarige Roy Cady al een aardige carrière achter de rug in het maffiawereldje. Ondanks de gevaarlijke wereld waarin hij werkt, krijgt hij op een dag te horen dat hij ongeneeslijk ziek is. Dezelfde dag probeert zijn baas hem te lozen tijdens een opdracht. Zo heb je alles en zo heb je niets.

Maar door zijn levenservaring voorziet Roy enigheid en lukt het hem wonder boven wonder om de aanslag te overleven. Tijdens zijn vlucht neemt hij de jonge Rocky mee; de jonge prostituee die onbedoeld op de plek des onheils was beland. Samen vluchten ze voor de lange tentakels van oud collega maffioso bazen van Roy. Onderweg voeren ze luchtige, maar ook diepgaande gesprekken. Ze rijden langs Rocky haar oude huis om wat op te halen en beetje bij beetje verwikkelen deze twee zielen, jong en oud, in elkaar. De stoere Roy die niemand ooit toeliet in zijn leven neemt het onschuldige en naïeve meisje Roy mee naar Galveston. Een van de weinige plekken op de wereld waar hij mooie herinneringen aan heeft.

Deze kanteling in het leven zorgt voor zowel Roy als Rocky dat ze hun leven moeten overzien. De keuzes die ze hebben gemaakt en de consequenties die daarbij horen. En hoe hun toekomst er uit moet zien en de grote vraag hoe ze dit moeten bereiken. Gaan ze dat samen doen of scheiden hun wegen?

Ons Amsterdam

Galveston is rauw, hard en geeft een enorme uitzichtloosheid weer in het leven van Rocky en Roy. Wat is het wat het leven mooi maakt? De harde waarheid dat een liefdesloos leven je opeens inhaalt en de genadeslag uitdeelt. Kan een mens zonder liefde? Roy blikt terug naar zijn leven en zijn carrière dat hij sinds jonge jongen heeft opgebouwd bij de harde jongens die hij als familie zag. Hoe hij opeens alles kwijt is geraakt en daarbij opgescheept werd met Rocky. Het jonge meisje met een zware jeugd die haar eigen boontjes wil doppen, maar niet goed weet hoe ze dit het beste aan kan pakken.

De combinatie tussen deze twee personen blijkt een succesfactor te zijn; ze hebben elkaar nodig. Roy om zijn leegte te vullen met gevoel, geluk en blijdschap en Rocky om een stabiele factor in haar leven te hebben; iemand op wie ze kan rekenen.

Ondanks de harde ondertoon in het verhaal, maar ook de schrijfstijl van Pizzolatto is Galveston een boek met gevoel. Het begin leest als een thriller, maar het einde las ik met tranen over mijn wangen en een enorme brok in mijn keel. Galveston is rauw, hard en vertelt een spannend en gevoelig verhaal dat je aangrijpt en niet meer loslaat.

Eerder verschenen op Boekenz