Gapen onder water

Vrijdag, 25 januari, 2019

Geschreven door: Revka Bijl
Artikel door: Suzan Voncken

Afgestudeerd en dan?

[Recensie] Veda’s vrienden zijn succesvol. Na hun studie hebben zij een passende, goede baan gevonden, hebben ze een vaste relatie, en langzaam laten zij het studentenleven achter zich. Veda zelf heeft hier meer moeite mee. Met een diploma in de geesteswetenschappen lukt het haar maar niet passend werk te vinden. Haar baantje in de horeca vindt ze stiekem maar niks, ze heeft amper vrienden en ook geen relatie. In Gapen onder water volgen we Veda’s strijd in de grotemensenwereld en haar zoektocht naar haarzelf.

Revka Bijl (1986) studeerde net als haar hoofdpersonage in Amsterdam en heeft eveneens een diploma in de geesteswetenschappen. Als Veda dan al niet een weerspiegeling is van de schrijfster zelf, dan zal Bijl de situatie van de hoofdpersoon van dichtbij meegemaakt hebben. Lezers tussen de vijfentwintig en vijfendertig zullen zich zeker in meerdere aspecten van dit boek herkennen. Heeft de lezer dan ook nog een alfastudie gedaan, dan zal de hele situatie tot op zekere hoogte herkenbaar zijn.

Het hoofdpersonage Veda is ontzettend gelaagd, hetgeen haar realistisch maakt. Ze lijkt een doorsnee, net afgestudeerde vrouw, maar wanneer we haar beter leren kennen, zien we dat ze veel meer kanten heeft. Ze is lief en heeft een warm hart, maar de eigenschappen die zich blootgeven, zijn zeker niet allemaal positief. Veda blijkt laks, misschien een beetje arrogant, en maakt keuzes die we misschien niet makkelijk kunnen verklaren. Toch geef je om Veda, leef je mee als ze een slechte keuze maakt en hoop je dat alles goedkomt.

Revka Bijl volgt een veilige weg en neemt weinig risico. Observaties blijven aan het oppervlak en de roman draait vooral om de plot. De filosofische diepgang mist daardoor, maar dat neemt niet weg dat Gapen onder water een fijn debuut is. Het is leuk geschreven, leest vlot en houdt zeker je aandacht.