Gehaaid

Zaterdag, 9 maart, 2019

Geschreven door: Steven Hall
Artikel door: Agnes Eikema

Met zijn geheugen als een vergiet op zoek naar zichzelf

[Recensie] Wanneer Eric Sanderson wakker wordt, weet hij niet meer wie hij en waar hij is. Alles om hem heen is vreemd en onbekend. Wanneer hij op onderzoek uitgaat vindt hij verschillende aanwijzingen die ondertekend zijn door Eric Sanderson de eerste. Een van de eerste aanwijzingen leidt hem naar psychiater dr. Randle. Bij haar komt hij erachter dat hij lijdt aan een psychische ziekte; dissociatieve fugue. Deze aandoening zorgt voor geheugenverlies en is opgetreden na een desastreuze vakantie in Griekenland waarbij zijn vriendin Clio om het leven is gekomen.

Eric heeft nu niets meer in het leven. De wereld waarin hij leeft, voelt niet meer als eigen en zelfs zijn huis en spullen voelen vreemd aan. Wanneer via de post nog meer cryptische aanwijzingen van ‘De eerste Eric Anderson’ komen, besluit Eric op zoek te gaan naar… tja, waarnaar?

Gehaaid

Deze bestseller van Steven Hall is in 2007 uitgekomen en werd vergeleken met andere bizarre boeken en films, zoals Het Kaartenhuis van Danielewski en de film The Matrixx. Ik weet niet of je één op één dit boek kan vergelijken, ik zou eigenlijk niet weten hoe ik het zou moeten benoemen, zo bizar is het verhaal eigenlijk.

Eric Sanderson gaat op zoek naar antwoorden. Samen met zijn knorrige, eigenzinnige kat Ian verdwijnt hij uit het leven van dr. Randle. Hij heeft antwoorden nodig om verder te kunnen leven. Het idee dat hij altijd geheugenverlies zal lijden en zijn geliefde Clio ook niet meer kan herinneren, accepteert hij niet. Langzamerhand komt hij erachter dat hij de prooi is van een ludoviciaan; een haai die leeft op herinneringen van mensen. Tijdens zijn zoektocht komt Eric erachter dat de wereld waar hij in leeft vele onbekende kanten heeft. Wanneer je als lezer denkt dat het eigenlijk niet vreemder kan worden dan dat het al is,  weet Steven Hall je iedere keer weer te overtreffen.

Wat is Gehaaid een apart boek om te lezen. Op sommige momenten was ik compleet de draad kwijt en op andere momenten zoefde ik door de bladzijdes heen. Het verhaal is origineel, spannend en de gevoelige, onzekere Eric steelt het hart van iedere lezer. De herinneringen aan Clio die langzaam boven komen drijven, zijn haarscherp en laten een beeld zien van een stel dat voor elkaar gemaakt is. De zoektocht vol mysterieuze personages, valkuilen en geheime ruimtes zorgen voor een onverwachte en verrassende wendingen. Het boek is eigenlijk… onbeschrijfelijk en niet te classificeren! Dus laat je verrassen.

Eerder verschenen op Boekenz