Zondag, 29 juli, 2018

Geschreven door: Gr√ľn, Anselm
Artikel door: Timmers, Helene

Geloven op de tast

Als geloof en ongeloof elkaar ontmoeten

Voor bestsellerauteurs Tom√°Ň° Hal√≠k en Anselm Gr√ľn biedt het geloof eerder geheimenissen dan zekerheden

[Recensie] Een eerlijk gesprek tussen geloof en ongeloof, vertrouwen en twijfel, hoop en scepsis, dat is wat Tom√°Ň° Hal√≠k en Anselm Gr√ľn zich in Geloven op de tast ten doel stellen. Hal√≠k en Gr√ľn, twee van de meest gelezen spirituele auteurs  van dit moment, zien geloof en ongeloof niet als  tegenovergesteld aan elkaar, zij zien juist hoe beide in een voortdurende dialoog binnen √©√©n mens aanwezig zijn.

Priester en psychotherapeut Tom√°Ň° Hal√≠k is een van de invloedrijkste Oost-Europese rooms-katholieke intellectuelen. De Duitse benedictijn Anselm Gr√ľn maakt wereldwijd furore met zijn toegankelijke spirituele boeken. De schrijvers nemen in hun gezamenlijke beschouwing van geloof en ongeloof hun eigen persoonlijke geloof en leven mee. Waar Gr√ľn uit een familie van gelovigen komt, is Hal√≠k juist afkomstig uit een athe√Įstisch milieu. Zelf zegt hij dat het athe√Įsme de staatsgodsdienst was in het Tsjecho-Slowakije van zijn jeugd.  Hij vertelt hoe de dogma‚Äôs van de door de staat opgedrongen athe√Įsme hem juist uitnodigden tot een spirituele zoektocht, die begon bij het boeddhisme en in het christendom uitmondde. Hij doet niet geheimzinnig over momenten van ongeloof en diepgaande twijfel in zijn eigen leven en laat zien hoe deze deel uitmaken van zijn zoektocht naar en met het geloof.

Gr√ľn leerde daarentegen als kind juist dat athe√Įsten slechte mensen zijn. Intussen heeft hij in zijn werk als geestelijk begeleider ervaren dat er eigenlijk in ieder mens wel een athe√Įst schuilt; steeds weer komt hij mensen tegen die twijfelen of God wel bestaat. Scherp ziet hij hoe deze twijfel ook vaak veroorzaakt wordt door de pastores wier woorden niet overeenstemmen met hun leven. ‚ÄúAls ik iemand ontmoet die beweert dat hij niet in God gelooft, dan stel ik diegene altijd de vraag wat dat voor God is waarin hij niet gelooft‚ÄĚ, schrijft Gr√ľn. Athe√Įsme is in die zin geen ‚Äėgodloosheid‚Äô als in een afwijzing van God, maar veeleer een afwijzing van een bepaalde voorstelling van God, een afwijzing van een specifieke vorm van the√Įsme.

Trouw

Geloof is geen ideologie maar een weg die nooit eindigt, stellen beiden vast. Er zijn geen zekerheden, alleen geheimenissen. Geloven betekent niet dat je alles zeker weet, maar juist dat je de uitdaging aanneemt en de discussie aangaat. Daarom zullen de twijfelaar en ‚Äėzinzoeker‚Äô van tegenwoordig meer in dit boek vinden dan de onverschillige athe√Įst.

Eerder verschenen in Volzin