Geluk is ook niet alles

Dinsdag, 12 november, 2019

Geschreven door: Willem van der Does
Artikel door: Karin de Leeuw

Tips en adviezen voor een beter leven

[Recensie] Wil van der Does is hoogleraar klinische psychologie aan de Universiteit van Leiden. In de wereld van de zelfhulpboeken is hij een grootheid. Eerder schreef hij een bestseller over persoonlijkheidstypen: Zo ben ik nu eenmaal! Lastpakken, angsthazen en buitenbeentjes. Nu heb ik een vreselijke hekel aan het gebruik van uitroeptekens, zeker in de titels van boeken, maar dit is een leuk boek. Het schijnt al leerboek gebruikt te worden, maar is ook zeker erg geschikt om iemand cadeau te geven. Ik heb geen idee of juist de angsthazen en andere types dan de doelgroep zijn of de mensen die daar last van hebben.

Net als het onderhavige boek is Zo ben ik nu eenmaal voorzien van tekeningen van Peter van Straten. Dat zal in de boekwinkel zeker helpen om mensen over de streep te halen juist dit boek te kiezen. Ze blijven leuk, die tekeningen.

En dan het boek. Goede titel Geluk is ook niet alles. Deze relativerende opmerking in het achterhoofd houdend begint Van der Does met het bespreken wat geluk dan wel is. Hij wandelt langs wat populaire statistieken, zo af en toe verschijnen ze in bijvoorbeeld kranten. De overgrote meerderheid van de mensen geeft aan gelukkig te zijn. Toch zitten de wachtkamers van psychologen en andere hulpverleners vol. Geld maakt niet gelukkig, maar van armoede wordt je ziek. En zo kan je nog een tijdje doorgaan.

Van der Does gaat het vraagstuk van geluk te lijf met humor en simplisme. Hij citeert aan het begin Einstein: maak alles zo eenvoudig mogelijk, maar niet nog eenvoudiger. Ik kan me voorstellen dat Van der Does patiënten en studenten blij worden van die houding: niet te moeilijk doen, maar mensen en zaken wel serieus nemen.

De kern van de zaak voor mensen die zich vragen stellen over geluk ligt vaak in dat men zijn gedrag graag zou veranderen. In twee hoofdstukken gaat in auteur in op dit gegeven: één over aan te leren en één over af te leren gedrag.

De meeste mensen zullen daarna snel doorbladeren naar de hoofdstukken met praktijkvoorbeelden. Die zijn gegoten in de vorm van vraag en antwoord en gaan achtereenvolgens over jezelf, je directe naasten zoals partner en gezin, je vrienden en buitenstaanders. Afvallen, omgang met de kleinkinderen. De roddelvriendin en mensen die bellen op de fiets, je kunt het zo gek niet bedenken of ze staan ons geluk in de weg en Van der Does heeft er een antwoord op, al is dat soms ook een wedervraag als: is dit eigenlijk wel jouw zaak?

Al met al een erg leuk boek. Of je er wat aan hebt, moet de lezer zelf uitmaken. En voor wie het cadeau wil geven: dit boek is goed geschreven, de stukjes zijn kort en duidelijk, de tekeningen zijn weer eens onovertroffen en uitgeverij Scriptum heeft het werkje mooi uitgevoerd.