Geluk komt in de zomer

Zaterdag, 21 augustus, 2021

Geschreven door: Michelle Visser
Artikel door: Hanneke Arts-Honselaar

Ze kan dit huis niet verlaten. Ze is dit huis

[Recensie] Geluk komt in de zomer is het derde en laatste deel van de ook los te lezen feelgood-reeks over de Nederlandse Loes die in Frankrijk een nieuw leven begint.

Na enkele jaren van hard werken is het de gescheiden Loes gelukt om een fijn bestaan op te bouwen in het abdijdorp Pommiers. Nadat haar man haar met een andere vrouw had bedrogen besloot ze in Frankrijk een nieuw leven te beginnen. Daar plukt ze nu de vruchten van. Haar chambres d’hôte lopen goed, net als haar brocantehandeltje.

Met Sjoerd kwam opnieuw ook de liefde in haar leven. Maar als hij aandringt om te gaan samenwonen, voelt Loes zich in het nauw gedreven. Is liefde belangrijker dan haar moeizaam verkregen zelfstandigheid?

Om afleiding te zoeken verdiept ze zich in een zaak die ze graag wil oplossen: het opsporen van de rechtmatige eigenaar van een oude koffer die ze in haar schuur heeft gevonden. Van een oude dorpsbewoonsters hoort ze dat het de koffers zijn van het Frans-Joods echtpaar Benjamin en Mirjam Goldstein dat in de oorlog naar Zwitserland was gevlucht. Na de oorlog hadden de dorpsgenoten nog bericht gehad van Mirjam Goldstein dat ze veilig Zwitserland hadden kunnen bereiken en inmiddels in New York woonden waar zij bevallen was van een gezonde dochter, die ze Hope hadden genoemd.

Loes weet via Yad Vashem de contactgegevens van de familie Goldstein te achterhalen en hoort over het verleden in concentratiekampen van de overige leden van de familie Goldstein en komt zo ook aan de contactgegevens van Hope, de dochter van Benjamin en Mirjam.

Ondertussen wordt Frankrijk geteisterd door terroristische aanslagen; angstgevoelens en een grimmige sfeer bereiken het platteland. Maar de dorpelingen hebben ook hun eigen beslommeringen. De oude abdij van Pommiers blijkt een geheim te herbergen, buurvrouw Renard kampt met medische problemen, en buurman Leclerc wordt voor een grote uitdaging op persoonlijk vlak gesteld. Loes helpt waar ze kan, maar verlangt ondertussen naar Sjoerds liefde en steun in haar leven. Ze weet echter dat ze lastige knopen moet doorhakken om hem te behouden. De oplossing voor de vraag hoe ze haar toekomst moet invullen, komt vanuit onverwachte hoek.

In het boek passeren vele thema’s de revue: Jodenvervolging, terroristische aanslagen, islam en homoseksualiteit, discriminatie, burn-out, bindingsangst, vegetarisch eten, thuiszorg, scheiden, ongewild kinderloos, klimaatverandering, etc. De thema’s zijn organisch in het verhaal verweven en het voelt nergens alsof ze erbij gesleept worden om het verhaal interessanter te maken. Ik vond Geluk komt in de zomer een echt fijn boek om te lezen. Naast de thema’s die aan bod komen, en die herkenbaar zijn in onze huidige samenleving, is het verhaal zorgvuldig uitgewerkt. Het verhaal van de gevoelens van Loes en de vragen die haar belevenissen bij haar oproepen is mooi en gevoelvol beschreven. Een echt fijn boek!

De auteur

Michelle Visser werkte als communicatiemedewerker voor ze fulltime ging schrijven. Naast feelgood schrijft ze ook historische romans: Eline.