George Stubbs - De man, het paard, de obsessie

Donderdag, 5 maart, 2020

Geschreven door: Lea van der Vinde
Artikel door: Evert van der Veen

De paardenschilder

[Signalering] Stubbs is één van de belangrijkste Britse schilders uit de 18e eeuw maar in ons land vrijwel onbekend. Hij had een voorliefde voor het afbeelden van dieren en met name paarden hadden zijn belangstelling. Hij heeft een diepgaande anatomische studie van het paard gemaakt en was zes – zeven weken met een kadaver bezig om alles te ontleden en te tekenen. Er zijn 42 bladen met deze studies bewaard gebleven en het boek bevat ook een aantal van deze tekeningen. Ze werden destijds gebundeld in het boek The Anatomy of the Horse waarmee hij hoge ogen gooide in wetenschappelijke kringen. Dit boek wordt door kenners nog steeds hoog gewaardeerd. Al jong bleek hij talent voor tekenen te hebben.

Het Mauritshuis in Den Haag heeft momenteel een expositie van een aantal werken van Stubbs met de nadruk op paarden. Hieronder bevindt zich het beroemde en imposante schilderij van Whistlejacket dat nu een prominente plaats heeft in de National Gallery in Londen nadat het eerst lang in een landhuis had gehangen.

Het boek geeft interessante achtergronden bij deze schilderijen. De paardensport behoorde tot de cultuur van de Engelse adel. Stubbs had veel respect voor paarden en in het boek worden tal van deze schilderijen afgebeeld en met elkaar vergeleken. Een ander hoogtepunt is het paard Eclipse dat een belangrijke rol speelde in het stamboek van paarden; veel paarden zijn uit hem voortgekomen. Het dier kreeg dan ook een legendarische status.

Een interessant boek voor de kunst- en paardenliefhebber!

Dans Magazine

De tentoonstelling George Stubbs – De man, het paard, de obsessie is in Het Mauritshuis te Den Haag te zien van 20 februari  tot 1 juni 2020