Grafteken

Zaterdag, 30 mei, 2020

Geschreven door: Arnaldur Indriðason
Artikel door: Agnes Eikema

Goede thriller in de serie over Erlendur en zijn clubje rechercheurs

[Recensie] Sinds ik lid ben van de bibliotheek en met enige regelmaat over de thrillerafdeling loop, begeef ik mij in een echte thrillerfase. Zoveel boeken die ik nog wilde lezen en die ik nu gewoon kan lenen! Zo ook met Grafteken van Arnaldur Indridason. Zijn tweede boek in de serie met Erlendur en zijn clubje rechercheurs. Ik had echt zin in meer te lezen hoe Erlendur als ‘groentje’ deze moordzaak op zou lossen.

Het gaat in Grafteken over een mysterieuze moordzaak. Op het graf van de bekende IJslandse onafhankelijkheidsstrijder Jón Sigurðsson vinden twee mensen het lichaam van een jonge vrouw. Niemand weet wie de vrouw is en waarom ze precies op dit graf is neergelegd. Binnen de kortste keren vindt Erlendur een verband. Een verband dat hij heeft te danken aan zijn dochter Eva Lind die geen onbekende is in het drugsmilieu.

Het slachtoffer in combinatie met de locatie waar zij gevonden is leidt het rechercheteam naar Westfjorden. Een dorpje dat langzaamaan is leeggelopen door het opleggen van de visquota. Daar komt Erlendur erachter dat de tentakels van de machthebbers in de politiek ook misselijkmakende prostitutie en drugshandel beroeren.

Een goede suspense

Ondanks de onervarenheid van Erlendur is dit wederom een boek van hoogstaande kwaliteit. Het is een typisch boek van Indridasons hand; er gebeurt veel, maar er is geen sprake van spetterende spanning. Een suspense waar ik enorm fan van ben.

Wanneer je meerdere boeken met Erlendur hebt gelezen weet je misschien al over zijn problematische band met zijn kinderen. In dit tweede boek in de serie proef je de machteloosheid, boosheid en onmacht als het gaat om zijn dochter Eva Lind; een drugsverslaafde die zich langzaam ten gronde richt. Met hulp van haar weet hij het onderzoek in de juiste richting te sturen, waarbij alle personages op een respectvolle wijze vorm worden gegeven. Het verhaal is rustig, ingetogen maar daarnaast op een beeldende wijze op papier gezet.

Amerikaanse invloeden

Daarnaast is het mooi om te lezen hoe Indridason zijn visie en mening over de IJslandse maatschappij op verschillende wijzen in het boek laat terugkomen via diverse personages. Het boek beschrijft namelijk op welke wijze Amerikaanse invloeden een gevaar vormen voor de traditionele IJslandse cultuur en maatschappij. Sommige personages houden vast aan traditionele IJslandse tradities en andere personages ontvangen de nieuwe met open armen.

Indridason weet op vernuftige wijze verschillende onderwerpen aan te halen in zijn boeken en daarom zijn de boeken van Indridason geen standaard thrillers; het heeft meer diepgang, meer inhoud en daarom is het een must-read!

Eerder verschenen op Boekenz

Op 1 juni beginnen Spannende Boeken Weken. Lees hier de thrillerspecial van Bazarow Magazine