Grisha 3 - Val en verlossing

Zaterdag, 5 oktober, 2019

Geschreven door: Leigh Bardugo
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Leuke personages en een spectaculair einde

[Recensie] Nog nooit zijn de omstandigheden in Ravka zo somber geweest als nu. De Duisterling regeert over Ravka en Alina is flink verzwakt. Alina zou de Duisterling kunnen verslaan met behulp van de derde versterker voor haar magische krachten. Deze versterker is de vuurvogel, maar de Apparat wil niet dat ze vertrekt uit de donkere tunnels waar het leger zich schuil houdt. Alina maakt nieuwe bondgenoten zodat ze samen met Mal kan zoeken naar de vuurvogel en daarnaast wil ze ook de prins van Ravka vinden. Zal Alina de Duisterling kunnen stoppen en zou de vrede weer terug kunnen keren in Ravka?

De strijd om Ravka barst los
In dit laatste deel van de Grisha-trilogie heeft Alina het zwaar te verduren. Ze is erg verzwakt en er is weinig over van het leger. De Duisterling is aan de macht en Alina moet haar beste beentje voorzetten om Ravka in veiligheid te brengen. Dit boek zit vol met actie. Net wanneer het verhaal wat saai begint te worden, zorgt Leigh Bardugo voor een plotwending of interessante ontwikkeling in het verhaal zodat je dit boek haast niet weg kan leggen. Alina moet een groot deel van Ravka afreizen om de vuurvogel te vinden en dat niet alleen, want ze moet de meedogenloze Duisterling uitschakelen. Tijdens het lezen voel je het naderende eindgevecht steeds dichterbij komen en wordt de spanning opgebouwd. Leigh Bardugo zet je vaak op het verkeerde spoor en zorgt ervoor dat de meeste gebeurtenissen onverwacht aankomen!

Bardugo’s schrijfstijl is heel beeldend waardoor het net lijkt alsof Ravka echt bestaat en dit maakt de strijd tussen Alina en de Duisterling levensecht. In dit boek komen Alina en haar vrienden op nieuwe plekken van Ravka en wordt het Grisha-universum alleen maar groter en mooier. De landschappen en plekken worden gedetailleerd beschreven, Ravka komt gewoon tot leven tijdens het lezen van dit boek!

Genoeg leuke personages en een spectaculair einde
In de vorige twee delen van de Grisha heb je al kennis gemaakt met Alina, Mal, Nikolai, de Duisterling, Dzjenya en vele andere personages. In dit deel worden de personages uitgebouwd en kan je hele andere kanten van wat Grisha-leden ontdekken. Je krijgt bijvoorbeeld het achtergrondverhaal te weten van de Duisterling en ook zijn ware naam wordt onthuld. Deze informatie zorgt ervoor dat je totaal anders gaat denken over bepaalde personages. Bardugo verrast je keer op keer! Ze weet het verhaal echt rond te maken wanneer je weet wat er achter de Duisterling schuilt. De zwijmelaars onder ons zullen in dit deel smullen om de romantiek. De Duisterling, Nikolai en Mal gooien hun charmes in de strijd om de liefde van Alina te kunnen winnen. De drie mannen maken gevatte opmerkingen die altijd de juiste snaar weten te raken. Ook het reisgezelschap van Alina is divers en deze groep strijders voegen flink wat humor toe aan deze serie. Aan het eind van dit boek sluit je alle personages zeker in je hart en wil je ze nooit laten gaan!
De afloop van het verhaal is ijzersterk en weet deze trilogie perfect af te sluiten. Er is een groot eindgevecht en de meest pijnlijke maar heldhaftige offers worden gemaakt. Bardugo breekt in de laatste hoofdstukken je hart, bezorgt je de rillingen op het lijf en doet je in tranen uitbarsten. Het grootste deel van de Grisha-fans zal enorm tevreden zijn over het einde van het verhaal, het is heel bevredigend en mooi afgehandeld.
Na het lezen van Val en Verlossing, kan je niets anders dan de Grisha uitroepen tot één van je favoriete trilogieën. Val en Verlossing heeft actie, kracht, liefde, magie, een wonderschoon fictief land, fantastische personages en een episch einde. Wees gewaarschuwd, na het lezen van dit boek heb je een grote book hangover! Val en Verlossing weet deze trilogie perfect af te ronden en zalje voor eeuwig bijblijven.

Eerder verschenen op www.fantasywereld.nl

Alex Stern 2 - Duivelsvlucht

De jongen uit het woud