Woensdag, 3 november, 2021

Geschreven door: Rem, Paul
Recensie door: Veen, Evert van der

Haagse huizen van Oranje

Voormalige en huidige paleizen

[Recensie] Wie naar het tv programma Blauw Bloed kijkt, kent de auteur van Haagse huizen van Oranje want hij komt in vrijwel elke aflevering wel een keer voorbij en weet dan op onderhoudende wijze het een en ander te vertellen op een bepaalde locatie. Paul Rem studeerde kunstgeschiedenis en klassieke archeologie en is conservator van paleis Het Loo in Apeldoorn. Hij is expert in de geschiedenis van de koninklijke paleizen in Nederland en daarom ook de auteur van dit boek Haagse huizen van Oranje.

Als het om Haagse paleizen gaat dan denken we natuurlijk – en terecht – aan paleis Noordeinde en paleis Huis ten Bosch. Met deze paleizen opent dit boek en ze worden uitgebreid belicht in fraaie foto’s van exterieur en interieur en vooral deze laatste bieden een interessant inkijkje dat ons normaal niet wordt gegund. Ook de geschiedenis van deze paleizen wordt uitgebreid beschreven. Zoals valt te verwachten hebben ze een interessante ontwikkeling doorgemaakt wat betreft bewoners die hun invloed op het gebouw hebben uitgeoefend. Interessant zijn de vele historische foto’s, tekeningen en schilderijen die van deze en andere paleizen zijn gemaakt. Ze laten zien dat de directe omgeving van het desbetreffende paleis er vroeger anders uitzag. Ook zijn er korte biografieën van Nederlandse vorsten, te beginnen bij koning Willem I.

Toch beslaan de paleizen Noordeinde en Huis ten Bosch maar een derde van dit boek. Het grootste deel is namelijk gewijd aan voormalige paleizen, gebouwen die vroeger de functie van woonhuis voor een vorst hadden maar nu een andere bestemming hebben. De meest bekende voorbeelden zijn het Mauritshuis en paleis Lange Voorhout die nu kunstmusea zijn. In dit tweede hoofdstuk komt een lange rij van nu nog prominente gebouwen voorbij die een vandaag een andere overheidsfunctie hebben en het aanzien van Den Haag mede bepalen.

Het boek Haagse huizen van Oranje sluit af met het derde hoofdstuk over verdwenen paleizen, gebouwen die om uiteenlopende redenen niet meer bestaan en waar soms nog wel iets aan herinnert.

Dit boek is bijzonder sfeervol en een mooie kennismaking met historisch belangwekkende gebouwen. Haagse huizen van Oranje is van belang voor mensen met een kunsthistorische interesse maar zal zeker ook de kijkers van Blauw Bloed kunnen boeien.