De postbezorgster van Parijs

Zaterdag, 16 april, 2022

Geschreven door: Meg Waite Clayton
Artikel door: Jeannie Bertens

Haar berichten redden tientallen levens

[Recensie] Meg Waite Clayton is een Amerikaanse schrijfster en advocaat. Ze woont in de San Francisco Bay Area en heeft al heel wat romans geschreven. Slechts eentje daarvan is tot nu toe in het Nederlands verschenen: De postbezorgster van Parijs is van Karin de Haas.

De auteur is voor deze historische roman geïnspireerd door het leven van Mary Jane Gold, een Amerikaanse erfgename die in Frankrijk bleef nadat Hitler het land binnengedrongen was. Veel van de gebeurtenissen die in het boek beschreven worden, zijn echt gebeurd. Clayton heeft er ook een behoorlijke dosis fictie aan toegevoegd zodat er een fijne mix is ontstaan tussen feiten en fictie.

Pilote Naneé Gold woont in haar geliefde Parijs wanneer de Tweede Wereldoorlog uitbreekt. Ze peinst er niet over om naar de Verenigde Staten te vertrekken, voor haar gevoel is dat niet meer haar thuis. In plaats daarvan vertrekt ze met enkele vrienden naar een veiliger gebied en uiteindelijk komen ze in Marseille terecht in Vichy-Frankrijk. Daar sluit ze zich aan bij het verzet, haar taak is om berichten over te brengen en al gauw is ze de ‘Postbezorgster’. De tweede verhaallijn in dit boek is die van Edouard Moss, een uit Duitsland gevluchte fotograaf. Zijn vrouw Elza is door toedoen van de nazi’s omgekomen en nu heeft hij alleen nog maar dochtertje Luki. Naneé en Edouard zijn elkaar net voor de oorlog al tegengekomen, die ontmoeting heeft bij beiden indruk gemaakt. Edouard wordt eerst door de Fransen gevangengenomen en later ook door de nazi’s. Hij zit in een speciaal kamp voor kunstenaars: Camp des Milles bij Aix-en-Provence. Naneé heeft intussen een grote villa gehuurd, Villa Air-Bel, vanuit deze villa wordt het verzet gecoördineerd. Naneé pakt het plan op om Edouard te bevrijden. Ook wil ze Luki opsporen die met een vriendin van Edouard in bezet Frankrijk zou zijn. Een levensgevaarlijke missie voor Naneé!

Aan alles is te merken dat Clayton zich uitstekend heeft voorbereid op het schrijven van deze roman. Ze weet de beklemmende sfeer op te roepen die zo kenmerkend was voor die tijd. In bezet Frankrijk waren het de nazi’s die de jacht op de joden openden maar in Vichy-Frankrijk waren het de Fransen die het zo mogelijk nog bonter maakten. Honger heerste, niemand had voldoende te eten en de saamhorigheid was helemaal weg, je kon zelfs de buren niet meer vertrouwen. Geen vrolijk verhaal dus maar zeker wel indrukwekkend. Clayton brengt dit verhaal in korte hoofdstukjes, gemarkeerd door de datum en de plaats, het geheel is chronologisch. De hoofdpersonages, Naneé en Edouard, worden goed uitgewerkt maar blijven ook een beetje schimmig, alsof ze zichzelf nog niet goed kennen. Dat is vast ook de bedoeling van de auteur want beide personages zijn beschadigd door eerdere gebeurtenissen. Door de korte hoofdstukjes springt het verhaal af en toe van de hak op de tak, dan kost het even moeite om de draad vast te houden. Veel vaker nog wil je meteen dóór lezen omdat het zo spannend wordt.

Pf

De postbezorgster van Parijs is geen verhaal om van te genieten, daar leent zich deze geschiedenis nu eenmaal niet voor. Het is veeleer een verhaal dat gelezen moet worden zodat we dit nooit meer mee hoeven te maken. Het is een ingetogen verhaal geworden, zonder overbodige franje, met een diepe ondertoon van hoop.

Eerder verschenen op Perfecte Buren