Had ik maar naar mijn vrouw geluisterd

Dinsdag, 4 februari, 2020

Geschreven door: Ronald Gans
Artikel door: Nico Voskamp

Een doe-het-zelf-niet boek

[Recensie] Ronald Gans is een pakkenman. Hij komt uit de Gako-pakkenfamilie en heeft veertig jaar ervaring in het mode- en kleinbedrijf. Zijn vader groeide uit van marktkoopman tot eigenaar van een grootwinkelbedrijf met meer dan vijfendertig vestigingen in Nederland. De kleine Ronald werd door zijn vader voorbereid om het Gako-concern over te nemen. Dat gebeurde, en vijftien jaar stond hij aan het hoofd van de winkelketen tot die in 1997 failliet ging.

Een periode van leidinggevende functies bij onder andere Oilily en Hans Textiel volgt, tot het gaat kriebelen:

“Ik ben zesenvijftig, toe aan iets nieuws en houd mezelf een spiegel voor. Wat kan ik?… Waar kan ik op mijn leeftijd nog met goed fatsoen gastheer van zijn? …

Retailen zit in mijn bloed, maar als er een sector is die het moeilijk heeft, dan is het wel retail en kleding. Enerzijds heb je de grote ketens zoals H&M, Zara, C&A – prijstechnisch is hier niet tegenop te concurreren… Anderzijds bestaat in de bovenkant van de markt de kleine zelfstandige. Daar valt misschien nog wel geld te verdienen met excellente service en een persoonlijke aanpak…”

Zoals het citaat laat zien, schrijft Gans naturel, fris van de lever. Hij noemt de dingen bij hun naam en geeft zijn gedachten en overwegingen heel precies weer, zodat de weerslag van zijn handelen inzichtelijk is voor de lezer. Die kan aan de hand van praktijkvoorbeelden ervaren wat werkt en wat niet werkt. Dat maakt dit boek bijna een lesboek in het ondernemen. Of meer een doe-het-zelf-niet boek voor te wilde plannen. Gans’ nieuwe avontuur inclusief alle valkuilen, verkeerde aannames en eigenwijsheid, is hier geboekstaafd om van te leren.

Gans besluit dé maatwerkspecialist van Nederland te worden. Hij gaat kwalitatieve pakken op maat maken voor de klant die niet kijkt op een paar euro’s maar kwaliteit wil, én een persoonlijke behandeling. Waar anders zou zo’n winkel kunnen floreren dan in het centrum van de macht: de Amsterdamse Zuidas? Zo gedacht, zo gedaan en Gans gaat zijn droom realiseren.

Maar eerst nog even aan zijn vrouw vertellen. Die heeft een hele reeks tegenargumenten: ze is eigenlijk mordicus tegen het plan, maar hij zet door. Met ongebreideld enthousiasme vindt hij een plek voor de winkel, een team dat de winkel bemenst, financiering en na een stevige voorbereiding is het zover: de flagstore van The Tailor Mates opent feestelijk. Spoiler: de eerste dag eindigt met nul euro omzet…

Voor meer sappige en hartbrekende details: zie de rest van deze historie. Zoals gezegd is het een eerlijk boek: elk hoofdstuk sluit af met een heldere lijst ‘lessons learned’. De schrijver spaart zichzelf daarbij zeker niet; voor hem te laat, maar toch met het doel de lessen door te geven aan beginnende entrepreneurs.

Voor hen is het boek dan ook bedoeld. Erg toegankelijk geschreven en zonder opsmuk wordt verteld wat de plannen zijn, welke verwachtingen er waren en vervolgens hoe dat mis ging met eerst nog draaglijke financiële verliezen, daarna met desastreuze kapitaalvernietiging. Alles op een gemoedelijke onder ons-toon waar de waarschuwingen niet moeilijk uit te destilleren zijn. Of de tegenslag-momenten, die op veel plekken naar voren komen.

De ‘lesson learned’ hier: de beginnende winkelier dient allereerst de titel van het boek letterlijk te nemen. Sterker nog: als je wilt weten of je aan een dood paard trekt, luister dan naar zoveel mogelijk mensen. En neem hun advies serieus.

Eerder verschenen op Hebban