Halverwege het graf

Zaterdag, 29 augustus, 2020

Geschreven door: Jeaniene Frost
Artikel door: Bianca Brummelhuis

Eerste deel van een leuke urban fantasy verhaal

[Recensie] Halverwege het graf is het eerste deel in een serie die uiteindelijk uit zeven boeken zal bestaan. Eind januari komt het laatste deel in het Engels uit.

Cat Crawfield is half vampier, half mens. Omdat haar vader haar moeder vroeger heeft verkracht, heeft ze besloten wraak te nemen op alle vampiers die ze te pakken kan krijgen. Want alle vampiers zijn slecht en wreed, toch? Dan ontmoet Cat de vampier Bones. Hij is een premiejager die op zijn eigen soort jaagt. Cat wordt gedwongen om met Bones samen te werken. Samen moeten ze namelijk een criminele bende te pakken zien te krijgen die vooral uit vampiers bestaat. Als Cat en Bones elkaar beter leren kennen, begint Cat te beseffen dat niet alle vampiers wrede monsters zijn, zoals ze altijd heeft gedacht. Ze begint Bones uiteindelijk best aardig te vinden en misschien zelfs wel meer dan dat…

Dominantie

Cat is een heel erg fijne hoofdpersoon. Ze is een sterke vrouw die weet wat wat ze wil en die zich in gevechten met vampiers die sterker zijn dan zij toch heel aardig weet te redden. Ze is niet gauw bang en dat levert haar zowel voordelen als nadelen op. Cat is een vrij dominante vrouw, maar Bones laat haar niet alles doen wat ze wil. Cat en Bones houden elkaar erg goed in evenwicht en behoeden elkaar voor vele domme fouten die grote gevolgen hadden kunnen hebben. Het is erg leuk om te lezen hoe deze twee personen tegen elkaar in gaan en toch samen heel veel bereiken.

In het boek komen aardig wat seksscenes voor die behoorlijk spannend zijn. Voor jonge lezers is dit verhaal dus niet zo geschikt. De seksscenes komen wel altijd op een moment waarop ze nuttig zijn voor het verhaal en komen daardoor niet sensatiebelust of platvloers over. Ze voegden voor mij iets toe aan het verhaal.

Het meest genoot ik echter van de actiescenes. Als Cat vecht, doet ze dat vol overgave en ze is behoorlijk inventief. Tijdens de actiescenes was het altijd heel duidelijk wat voor moves Cat deed en waarom haar tegenstanders daar op een bepaalde manier op reageerden. Bij sommige andere boeken raakte ik als lezer wel eens de draad kwijt tijdens een chaotische actiescene maar in dit boek had ik daar absoluut geen last van. Ik moest af en toe ook stiekem lachen om de roekeloze acties van Cat.

Halverwege het graf is een heel leuk urban fantasy verhaal. Er ligt vergeleken met andere urban fantasyboeken die ik heb gelezen wat meer de nadruk op seksueel getinte scenes. Deze zijn echter goed geschreven en vormden dus best een goede toevoeging. Er komen voor de liefhebbers ook genoeg snelle actiescenes voor in het verhaal. Ik heb in ieder geval veel zin om het tweede deel in deze serie te gaan lezen.

Dit boek las ik voor de Xander-leesclub.

Eerder verschenen op DrukInkt

Met een been in het graf