Handboek vrijheidsdressuur

Zaterdag, 9 juni, 2018

Geschreven door: Jesse Drent
Artikel door: Jolien Dalenberg

Een pad van luisteren, communiceren, vrijheid en plezier

[Recensie] ‘Eva Roemaat’ en ‘Jesse Drent’ zijn inmiddels echte begrippen geworden in de wereld van de vrijheidsdressuur. Beide begonnen met vrijheidsdressuur vanuit een wens. De wens om anders met hun paarden om te gaan, dan ze tot dan toe gewend waren. Ze vertellen in het boek over hun eerste jaren met Shilas (Eva) en Andorra (Jesse). Dat ging beslist allemaal niet van een leien dakje. Zowel Shilas als Andorra waren het totaal niet eens met de ‘ouderwetse’ opvattingen over hoe je met paarden om moest gaan. Dat lieten ze merken ook: bijten, bokken, mensen tegen de muur drukken. En eigenlijk kunnen we daar de paarden nu nog dankbaar voor zijn. Het heeft Eva en Jesse immers op een pad gebracht van luisteren, communiceren, vrijheid en plezier. Want gelukkig waren zij toen al in staat om te bedenken dat het ook anders moest kunnen. Die weg heeft geleid naar vele demo’s, shows, ponykampen, lessen en uiteindelijk dus het boek Handboek Vrijheidsdressuur.

In dit mooi vormgegeven boek leggen Eva en Jesse hun werkwijze uit, vertellen ze hoe een paard leert, waar je op moet letten in het contact met paarden en er staan natuurlijk heel veel oefeningen in! Vanwege hun grote ervaring, zowel in tijd als met verschillende soorten paarden, hebben ze erg goed geleerd wat wel werkt en wat niet. Het boek is heel logisch opgebouwd, en ook de oefeningen beginnen van heel basaal naar moeilijkere oefeningen. Wat ik heel fijn vind, is dat ze ook echt veel aandacht besteden aan de basis en uit kunnen leggen waarom. Sowieso wordt bij elke oefening uitgelegd wat je beter wel kunt doen, en wat je beter kunt laten. De oefeningen worden geïllustreerd met mooie foto’s en zo nu en dan zie je ook voorbeelden van hoe het niet goed is.

Het boek is wat mij betreft een besliste aanrader. De manier van werken van Eva en Jesse spreekt mij heel erg aan: vanuit plezier, altijd kijken of het paard het ook leuk vindt en fysiek kan. Het maakt mij erg blij dat zij door zo zichzelf te zijn, zo’n groot publiek aanspreken. Hoe meer mensen gaan zien dat je met paarden kunt samen werken en leren, in plaats van jouw ding op te leggen, hoe liever het me is. Ook in hun boek doen zij dit geweldig. Als je van vrijheidsdressuur houdt, of je nu al heel veel kent, of misschien alleen maar overwogen hebt om het eens te gaan proberen, dit boek mag eigenlijk niet ontbreken in je kast!

In dit filmpje kun je mijn recensie Handboek Vrijheidsdressuur van Eva Roemaat en Jesse Drent zien. Je kunt uiteraard ook even verder lezen!

Foodlog

Voor het eerst gepubliceerd op allesoverboekenenschrijvers.nl