Hartsvrienden

Vrijdag, 3 november, 2017

Geschreven door: Abdellah Taia
Artikel door: Sarah Verhasselt

Exotische dromen

[Recensie] De Marokkaanse schrijver Abdellah Taïa is een jonge schrijver die openlijk voor zijn homoseksualiteit uitkomt. Hij schreef eerder al enkele controversiële romans, zoals Broederliefde en Arabische melancholie. Ook Hartsvrienden is een roman die de lezer niet onberoerd zal laten.

Het verhaal begint met een nachtmerrie van Omar: hij is uitverkoren om de handen van de koning, Hassan II, te kussen maar hij weet niet hoe hij dat moet aanpakken. Angstig wordt hij wakker in de nachtmerrie van alledag, met een dronken vader die zijn weggelopen vrouw probeert terug te krijgen. Omar is kwaad op zijn – al te vaak overspelige – moeder en wil haar nooit meer zien. Gelukkig is er nog zijn beste vriend Khalid. Bij hem vindt Omar troost en tederheid, ook al is de sociale kloof tussen hen zeer groot. Khalid behoort namelijk tot de rijkere inwoners van Salé, terwijl Omar met minder tevreden moet zijn. Samen delen ze alles, tot op de dag dat Khalid uitverkoren wordt om daadwerkelijk koning Hassan II te ontmoeten. Omar is voor het eerst jaloers op zijn vriend, waardoor hun relatie – die overigens ook seksueel getint is – ingrijpend zal veranderen.

Met een uiterst poëtische en bevreemdende taal slaagt Taïa erin om een magische, exotische wereld op te roepen waarin dromen en bijgeloof een grote invloed uitoefenen op de personages. Voor een westerse lezer is dit boek een echt pareltje om de Marokkaanse cultuur in al haar aspecten beter te begrijpen. De grootste verdienste van Taïa is dat hij met weinig woorden en korte zinnen heel suggestief kan zijn. Vaak zegt het onzegbare meer dan een lange beschrijving. Toch heeft het boek ook een minder sterke kant, namelijk het einde. Terwijl je zou verwachten dat het boek eindigt bij de fatale afloop van de vriendschap tussen Khalid en Omar, voegt Taïa er nog een stuk aan toe over de dienstmeid Hadda. Waarschijnlijk wou Taïa hiermee ook het woord geven aan een vrouwelijk personage, maar misschien had hij haar hoofdstuk beter verwerkt in het grote verhaal over Omar en Khalid.

Desalniettemin is dit boek zeker de moeite waard om op een regenachtige herfstdag ter hand te nemen. De warme en uitheemse sfeer die erin opgeroepen wordt, zal je algauw meevoeren naar een plaats waar droom en werkelijkheid moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn.

Eerder verschenen op Cutting Edge