Havenfall

Zaterdag, 8 augustus, 2020

Geschreven door: Sara Holland
Artikel door: Minca Huiberts

Een plek waar verschillende magische werelden samenkomen

[Recensie] Tussen de bergen in Colorado bevindt zich een plek waar verschillende magische werelden samenkomen: Havenfall. Er is een overeenkomst gesloten waarin deze plek bestempeld is als een toevluchtsoord voor alle bewoners van deze werelden. Maddie’s oom is herbergier van Havenfall en zij hoopt ooit zijn rol over te kunnen nemen. Elke zomer keert ze terug naar deze plek vol magie en een knappe Fiorden genaamd Brekken. Ze gebruikt Havenfall als ontsnapping aan de werkelijkheid waarin haar moeder wordt beschuldigd van de moord op Maddie’s broer. Deze zomer vinden er vreemde en angstaanjagende gebeurtenissen plaats in Havenfall. Een dood lichaam, Brekken raakt vermist en haar oom raakt ernstig gewond. Het is Maddie’s taak om Havenfall draaiende te houden en tegelijkertijd uit te zoeken wat er mis is gegaan. Zo komen er geheimen aan het licht die de waarheid van Havenfall doen wankelen. Is Maddie sterk en zeker genoeg om dit alles te verdragen en oplossen?

De eerste hoofdstukken van Havenfall zetten direct de mysterieuze en duistere sfeer neer die door de rest van het boek voelbaar blijft. Wat staat Maddie in Havenfall te wachten en welke magische werelden komen daar samen? Naarmate het verhaal zich ontwikkelt, volgen enkele antwoorden elkaar gestaag op. Sara hanteert een fijne plotontwikkeling waarin ze world-building, actie, kennismakingen en plotwendingen goed afwisselt om het interessant te houden. Hier en daar zijn enkele gedachtegangen of informatieve stukken wat trager of uitgebreider. In de loop van het verhaal neemt dit geleidelijk aan af, om plek te maken voor avontuur, magie en dialogen. Hierdoor neemt het leestempo toe en wordt het lastiger om het boek weg te leggen. Maddie ontdekt steeds meer geheimen en weet op een gegeven moment niet meer wie ze wel en niet kan vertrouwen. Dit maakt het voor de lezer ook lastig om te voorspellen wat er verder nog gaat gebeuren.

Maddie is een interessant personage. In het begin is ze vrij mysterieus, ondanks de beschikbare informatie over haar verleden. De manier waarop ze met bepaalde gebeurtenissen om gaat, ligt niet altijd voor de hand. Hierdoor worden er enkele verrassende situaties in gang gezet. Ondanks dat ze Havenfall denkt te kennen van alle keren dat ze er al is geweest, is er nog genoeg informatie onbekend. Terwijl Maddie er alles aan probeert te doen om Havenfall draaiende en bij elkaar te houden, doet ze een paar verschrikkelijke ontdekkingen. Het begint redelijk neutraal en gaat steeds een stapje verder. Op sommige momenten was het verhaal zo intens en spannend dat het alle aandacht opeiste. Hierdoor vergeet je soms zelfs even de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt en dit komt dan pas terug als het benoemd wordt in het verhaal. Dit getuigt vaneen bijzondere schrijfstijl en toewijding van de auteur om dit voor elkaar te krijgen.

Er wordt verder ook voldoende aandacht besteedt aan de andere personages. Enkele rollen lijken in het begin redelijk bekend of neutraal, maar gedurende het verhaal veranderen die. Sommige personages bekleden een belangrijkere rol en andere blijken gevaarlijker te zijn dan vermoedt. De mate waarin magie een rol speelt in het verhaal is in het begin minimaal. Havenfall is een plek waar verschillende magische werelden samenkomen, maar eerst wordt alleen uitgelegd wat de magie van deze werelden inhoudt. Het duurt enige tijd voordat de magie daadwerkelijk tot uiting komt. De manier waarop dit wordt beschreven is duidelijk, levendig en filmisch waardoor het realistisch overkomt.

Havenfall is een onvoorspelbaar, magisch en krachtig uitgewerkt verhaal dat werelden samen laat komen en een nieuwe realiteit schept.

Voor het eerst verschenen op My winged books

Havenfall