Heartstopper 4

Zaterdag, 26 maart, 2022

Geschreven door: Alice Oseman
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Nick en Charlie hebben elkaar meer dan ooit nodig…

[Recensie] Nick en Charlie’s relatie gaat meer dan goed. De twee zijn dol op elkaar, en Charlie denkt er zelfs over na om de vier woorden ”ik hou van jou” te zeggen tegen zijn vriendje. Nick zou ook deze woorden tegen Charlie kunnen zeggen, maar hij denkt ook aan andere dingen. Zo is hij nog niet uit de kast gekomen voor zijn vader, en vermoedt hij dat Charlie een eetstoornis heeft. Hij maakt zich erg zorgen om Charlie, maar kan hij Charlie wel helpen met deze problemen? Wanneer het nieuwe schooljaar aanbreekt, realiseren de jongens dat ze elkaar meer dan ooit nodig hebben.

Heartstopper is een fenomenale graphic novel die de harten van vele lezers heeft veroverd. Deze graphic novel barst van de queer personages en thema’s, humor, heftige onderwerpen en vooral veel liefde. Het derde deel was tot nu toe mijn favoriet, zou dit boek er aan kunnen tippen?

Na een zonnige zomer in Parijs, gaat het schooljaar weer beginnen. Nick en Charlie zijn dol op elkaar, maar je merkt dat er veel onderliggende lagen zijn waar de jongens mee worstelen. De hele vrolijke zomersfeer is voorbij, want in dit deel wordt veel meer de nadruk gelegd op mentale gezondheid. Het is daarom ook goed dat er een content warning voorin het boek staat, want heftige onderwerpen zoals zelfverwonding en eetstoornissen worden benoemd. Je krijgt veel meer een kijkje in het hoofd van Charlie, die al jaren zich niet lekker voelt. Als lezer leef je enorm met hem mee, en kan dit veel reacties en emoties opwekken. Het is daarom een veel pittiger boek dan de vorige delen, dus dat moet je van tevoren wel goed weten.

Het verhaal is dus vrij heftig, maar het laat ook vooral zien dat Nick en Charlie heel veel aan elkaar hebben. Nick steunt Charlie door en door, en de twee jongens realiseren zich dat ze naast elkaar ook anderen nodig hebben. Ze moeten niet afhankelijk van elkaar zijn, maar juist elkaar aansterken. Alle herinneringen zijn zo voelbaar, en ik vond het ook erg fijn dat er een tijdsprong werd gemaakt en dat er vanuit een dagboekvorm werd teruggekeken op een duistere periode. Hierdoor kreeg je van beide kanten het verhaal te horen, en werd het verhaal daardoor niet te zwaar. Het boek maakt veel los bij mensen, maar weet uiteindelijk een hoopvolle boodschap te geven aan jongeren die niet lekker in hun vel zitten.

Het vierde deel van Heartstopper weet de gevoelige snaar te raken, en is daardoor op het gebied van het bespreken van mentale problemen vele malen beter dan de vorige delen. De jongens hebben het niet makkelijk, maar samen komen ze er doorheen. Het is een ontroerend en liefdevol verhaal, en ik wacht nu al met smart op het vijfde en laatste deel (die volgend jaar zal verschijnen). Gelukkig kunnen we het wachten nog wat verzachten door de Netflix-serie die eraan gaat komen, waar ik ook enorm naar uitkijk!

Eerder verschenen op Nerdy Geeky Fanboy