Heel Holland Bakt mee - Feest

Zaterdag, 14 maart, 2020

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Eva Reinders

Een heel jaar bakplezier

[Recensie] Zondag 9 december 2018 was het dan eindelijk zover: de start het nieuwe seizoen van Heel Holland Bakt. En alsof dat niet reden tot vreugde genoeg is voor de miljoenen kijkers die het tv-programma trekt, verscheen tegelijkertijd het meest recente bakboek dat bij de serie hoort, Heel Holland Bakt Mee – Feest. Naast enkele technische opdrachten die de kandidaten ook op tv gaan maakten en recepten voor allerlei feestelijke spektakelstukken geeft het boek je alvast een sneak peek van wat je op tv te wachten stond.

In plaats van in de nazomer draait serie zes van de Hollandse variant op het oorspronkelijke format The Great British Bake Off nu pas hartje winter. De opnames vonden uiteraard veel eerder plaats, dus de vijfhonderd kandidaten die op de proefdag hun spektakelstuk mogen laten proeven, hebben weliswaar paraplu’s bij zich, maar dragen nog zomerse kleding. Na de proefronde krijgen vijftien uitverkorenen de kans om direct te laten zien wat ze kunnen. De jongste is een 23-jarige Pabo-student, de oudste een 64-jarige huisvrouw uit Twente. Wie goed oplet, herkent Maroeska Metz, auteur van Hoe dan?! De presentatie en jurering zijn in de vertrouwde en deskundige handen van het trio Van Duin, Van Beckhoven en Van der Heijden.

Zoals de eerdere HHB-bakboeken kenmerkt ook Heel Holland Bakt mee – Feest zich door de laagdrempelige recepten en opgewekte vormgeving. Stap-voor-stapfoto’s, zoals bij het uitsteken van verschillende taartlagen, duidelijke uitleg en aanwijzingen van Robèrt bij de technische opdrachten zorgen ervoor dat elke thuisbakker de taarten en andere baksels met succes uit de oven tovert.

Een heel jaar bakplezier, dat is wat het boek belooft. Van Nieuwjaar en Valentijn tot Koningsdag en oogstfeest en van Halloween tot Kerst. Voor elke feestelijke gelegenheid is er een bijpassend bakrecept. Met dank aan Martine Steenstra, vaste receptontwikkelaar voor de boeken, zijn de gepresenteerde baksels up-to-date en Instagramwaardig. Klassieke brownies krijgen een moderne twist met sesam, cashewnoten en kardemom, voor een bruidsfeest is er een koninklijke citroen-vlierbessencake à la Harry en Meghan en de confetticake met sprinkles voor verjaardagen doet denken aan de populaire Birthdaycake van Milk Bar.

Zoek je nog iets voor Kerst of Oudjaar? Oliebollen en appelbeignets ontbreken natuurlijk niet, maar ook zijn er vrolijke Chocolade-rendiercupcakes, een Winterse kaneelkrans en Cranberry-granaatappelcharlotte. Niet dat je nooit eerder een charlotte zag, maar de vulling met skyr maakt op zijn minst nieuwsgierig. Mijn favoriet? De Easy Espresso Semifreddotaart met cantuccinibodem en roomricottavulling.

Bakkers klaar? Bakken maar!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl