Heel Holland bakt mee Seizoen 5

Zaterdag, 30 september, 2017

Geschreven door: Martine Steenstra
Artikel door: Natascha van der Stelt

En het bakken gaat door

[Recensie] Heel Holland Bakt is een van de best bekeken tv-programma’s in Nederland. Wekelijks kijken circa 2,5 miljoen mensen naar de deelnemers die in een grote tent de meest fantastische spektakelstukken bakken en soms best lastige technische opdrachten maken. Er worden onder meer zwanensoezen, chocoladezoenen en spritsen gebakken.

Waarschijnlijk krijg jij, net als vele andere kijkers, veel zin om zelf aan de slag te gaan en ook al dit lekkers te bakken. Dat kan dankzij het boek Heel Holland Bakt mee seizoen 5 waarin de recepten terug te vinden zijn. Iedere thuisbakker kan uit de voeten met dit bakboek. Voor de beginnende bakker zijn er vele nuttige tips opgenomen evenals handige stap-voor-stap beschrijvingen, vaak voorzien van foto’s. Zo wordt het een peulenschilletje om bijvoorbeeld een taart in de vorm van een hart te maken of roze koeken en kano’s te bakken. Voor de meer ervaren bakkers is het boek een bron van inspiratie en zullen sommige spektakelstukken toch nog een ware uitdaging vormen. Wat te denken van de triple chocolate bombe of de angel food cake? Sommige tips lees je nergens anders en zijn heel handig: “Neem de cake uit de oven en zet de vorm omgekeerd op een rooster. Laat hem 1 uur afkoelen. Door de cake op z’n kop te laten afkoelen rekt hij nog een beetje uit.”

Heel Holland Bakt heeft op tv 8 afleveringen. Iedere aflevering is rond een bepaald thema, zoals romantiek, brood, Hollands of lagen. In iedere aflevering moeten de bakkers een technische opdracht uitvoeren en een spektakelstuk bakken. In het boek Heel Holland bakt mee is ieder thema voorzien van een eigen hoofdstuk. Het hoofdstuk begint met de technische opdracht. Daarna volgen recepten voor signatuur, spektakel easy en spektakel. De moeilijkheidsgraad hangt af van de gecompliceerdheid van de receptuur en wordt aangeduid met ‘wow, wel moeilijk’, ‘goed te doen’ en ‘best makkelijk’. Bewerkelijk deeg, vulling die ingewikkeld is om te maken of het gebruik van veel verschillende technieken bepalen onder meer de moeilijkheidsgraad. De recepten zijn duidelijk geschreven, zonder gebruik van jargon en onderverdeeld in logische stappen.

Het boek ziet er vrolijk en gezellig uit dankzij de vele, kleurrijke foto’s. Bij ieder recept staat een foto waarop het eindresultaat is te zien. Bij een aantal recepten zijn ter verduidelijking foto’s geplaatst van de verschillende stappen. Door het hele boek heen zijn sfeerfoto’s te zien van de juryleden Robèrt van Beckhoven en Janny van der Heijden, de presentator André van Duin en de deelnemers.

Helaas hindert de vormgeving enigszins het gebruiksgemak. Eigenlijk is het formaat van het boek net iets te klein, waardoor veel bladzijdes te vol en rommelig ogen. Ook moet er geregeld heen en weer gebladerd worden tussen de bladzijdes met de stappen uit de bereiding, de bijbehorende foto’s en de ingrediëntenlijst. Het was beter geweest om ingrediëntenlijst, bereiding en foto’s van een bepaald onderdeel van het recept, bijvoorbeeld het deeg of de vulling op een dubbele pagina te plaatsen.

Desondanks is Heel Holland Bakt mee seizoen 5 een boek waar je niet snel op uitgekeken zult raken en waarin kleine pareltjes verstopt zitten. Zoals de recepten voor frangipane, amandelspijs en de mooie roze laag op de roze koeken (zonder kunstmatige kleurstoffen!).

Eerder verschenen op Kookboekennieuws