Heks van vuur en oorlog

Zaterdag, 10 april, 2021

Geschreven door: S Christina
Artikel door: Minca Huiberts

Vanaf dat moment verandert haar hele leven…

[Recensie] Lara is opgegroeid in een wereld waarin een klein gedeelte van de bevolking heksen zijn. Ondanks dat ze beschermd is opgegroeid, wordt ze tijdens een test beschuldigd van hekserij. Vanaf dat moment verandert haar hele leven. Ze krijgt een tatoeage in haar nek zodat iedereen kan zien dat ze een heks is, ze moet apart pauzeren en wordt uitgesloten van bepaalde buitenschoolse activiteiten. Ze leert andere heksen kennen en komt er zo achter dat het onderdrukken van hun krachten juist negatieve gevolgen heeft. Ze vormen een verzetsgroep en trainen in het geheim. Hoe meer Lara over zichzelf en haar krachten te weten komt, hoe meer geheimen ze onthult. Niet alleen geheimen van hun samenleving, maar ook geheimen van haar eigen familie.

De introductie van het verhaal is veruit spannend en interessant. De Test brengt directe gevolgen met zich mee en doordat je als lezer alle veranderingen in het begin van het verhaal mee krijgt, wordt je in het verhaal getrokken. Lara’s krachten zijn tot dus ver nog niet ontwikkeld en het duurt even voordat duidelijk wordt wat de krachten van de heksen zijn. Ondertussen worden andere personages geïntroduceerd. Lara’s familie, vriendinnen en de andere heksen waar Lara mee op begint te trekken. De gebeurtenissen wisselen elkaar snel af en zorgen voor een lekker leestempo. De hoofdstukken zijn prima qua lengte en de schrijfstijl van de auteur is kort maar krachtig. Hierdoor is het verhaal snel te lezen. Er vinden af en toe tijdsprongen plaats om de interessante gebeurtenissen op de voor grond te houden.

Wat tijdens het lezen wel opvalt, is dat er weinig gedachten en emoties aan bod komen. Het zijn voornamelijk feiten, gebeurtenissen en dialogen die centraal staan. Hierdoor mist een bepaalde diepgang in de personages zelf. Lara’s gedachten over bepaalde gebeurtenissen komen nauwelijks aan bod. En juist op belangrijke momenten, zoals haar contact met haar twee beste vriendinnen, worden soms een beetje afgeraffeld en daarin miste ik bepaalde emoties, zeker als er ruzie of iets aan te pas kwam. Hierdoor bleef niet alleen Lara redelijk oppervlakkig. De andere personages worden ook niet heel ver uitgediept. De meest basale informatie komt uiteraard wel naar voren, maar specifieke karaktertrekken zijn bij sommige personages redelijk afwezig. Wellicht dat het komt omdat het verhaal zich voornamelijk richt op de gebeurtenissen, aanpassingen en ontwikkelingen rondom het bestaan van de heksen.

De sfeer in het verhaal komt namelijk wel goed naar voren. Het voelt een beetje aan als een middeleeuws-/oorlogsverhaal. Het speelt zich af in een fictieve wereld, met fictieve plaatsen en wetgeving. Het voelde herkenbaar, maar aan de andere kant was het ook totaal anders. De regels rondom heksen worden gaande het verhaal ook wel eens aangepast, en dat heeft natuurlijk invloed op Lara en de groep heksen waar ze steeds meer mee omgaat. Aan deze gevolgen wordt niet te veel aandacht besteed. Het verhaal richt zich meer op Lara’s verleden en het ontwikkelen van magische krachten. Wanneer er echt magie aan bod komt, wordt dit mooi beschreven waardoor je het echt voor je kant zien. Wat de geheimen rondom Lara’s verleden betreft, hier mist soms enkele diepgang. Het is redelijk simpel waardoor het wel goed te volgen blijft. Aan het eind vinden er nog enkele verrassende en spannende gebeurtenissen plaats, waardoor het verhaal op een hoogtepunt eindigt.

Een verrassend, luchtig en magisch verhaal dat je vol verwondering achter laat, smachtend naar het vervolg.

Eerder verschenen op My Winged Books