Help! Een verrassing!

Zaterdag, 23 april, 2022

Geschreven door: Miriam Bos
Artikel door: Jolanda Rovers

Een verrassing kan best spannend zijn

[Recensie] Wie kent niet de grappige tekst: “Kom je op mijn partijtje? Het is een verrassing wat we gaan doen, maar neem wel je zwembroek mee!” Voor volwassenen is een aangekondigde verrassing vaak al spannend, laat staan voor kinderen.  En daarover gaat dit boek.

Het is het eerste boek van Miriam Bos dat zij zowel schreef als illustreerde. En het is een hit! Na 15 dagen hoorde ze al dat er een herdruk komt. Bos is een maker. Haar artwork kun je veel tegenkomen op puzzels, spelletjes, in boeken en zelfs op stoffen. Ze houdt ervan te experimenteren met allerlei technieken en veel creaties zijn geïnspireerd door de natuur. Je zou kunnen zeggen dat ze haar naam eer aan doet. Ze is ook goed vóór de natuur, want het boek is gedrukt door een papierfabriek die zich inzet voor een beter milieu.

August maakt zich zorgen
Het verhaal begint met de zorgen van August de Vos. Zijn vriendinnetje Suusje Eekhoorn heeft gezegd dat ze hem op komt halen en dat ze dan iets leuks gaan doen. Maar ze vertelde er niet bij wat dat dan was. En daar maakt August zich echt zorgen om. Erger nog, hij wordt er zenuwachtig van. Suusje en hij zijn heel verschillend. August houdt van rustige, veilige dingen, zoals lezen en luieren, maar hij weet dat Suusje gek is op wilde dingen, rennen en springen. August haalt zich van alles in z’n hoofd. Wat als hij enge dingen moet doen, of dat hij mee moet naar iets heel druks, of moeilijke keuzes moet maken? Hij kan er niet eens aan denken! En dan komt Suusje hem ophalen. En wat blijkt? Suusje kent haar vriendje August heel goed. En weet precies waar hij niet van houdt. Ze doen de hele dag dingen die ze allebei leuk vinden. Heerlijk! Het werd de fijnste dag. Dan is het tijd om afscheid te nemen. Maar wat zegt Suusje nu? Oh, oh, oh, nu maak August zich alweer zorgen.

Een boek vol schilderijen
Is het verhaal al heel treffend en herkenbaar, de illustraties zijn juweeltjes. Zeker de schilderijen die over twee pagina’s lopen zijn het stuk voor stuk waard om ingelijst aan de muur te hangen. Letterlijk beeldschoon!

Op de webshop van Miriam Bos kun je in een filmpje zien hoe ze aan haar eerste boek heeft gewerkt, en er zijn ook een aantal van deze platen te bestellen.

—

Cadeautje