Henna Hanina

Zaterdag, 26 oktober, 2019

Geschreven door: Nadia Zerouali
Artikel door: Eva Reinders

Een hernieuwde kennismaking met Marokko

[Recensie] Nadia is natuurlijk geen onbekende. Deze culi van het eerste uur pionierde op 24Kitchen en maakte verschillende kookboeken samen met ‘foodie in crime’ Merijn Tol. Recente titels: CouscousOnder de Mediterrane zon en Souq. Nadia begeleidt culinaire fotografie, is regelmatig te zien in het tv-programma BinnensteBuiten en geeft workshops over onder meer de Arabische keuken. Een betere reisgids op je culinaire trip door Marokko is waarschijnlijk lastig te vinden.

Henna Hanina is een groot formaat boek dat in alle opzichten fraai is verzorgd. Vormgeving, fotografie, afwerking: van de preeg op het omslag tot het register ziet het er mooi uit. De kleine foutjes die dankzij de vooruitstrevende vormgeving in de tekst sluipen, nemen we dan voor lief. Overigens is aan de verhalende tekst gewerkt door journaliste Hassnae Bouazza en ook dat merk je. De verhalen die Hassnae uit naam van Nadia vertelt, voelen oprecht en persoonlijk en werpen een andere blik op Nadia’s achtergrond. Ze gaan over oma die haar kleinkinderen in plaats van Arabische les in de zomer hun vrijheid gunt; over vrouwen ‘die aan de touwtjes trekken’ en met beperkte middelen voorzien in een zelfstandig bestaan. En natuurlijk gaan die verhalen vaak, heel vaak, over eten.

Dat eten draait in de eerste plaats om brood. In het radioprogramma Mangiare legde Nadia uit dat brood verbindt. Het is altijd het eerste wat je krijgt aangeboden en iedereen heeft een eigen recept. Nadia’s laatste avondmaal zou ‘zondere enige aarzeling warm brood met olijfolie en een kop Marokkaanse thee zijn’. Brood is dus het eerste hoofdstuk en daarna volgen er nog vier, geïnspireerd op en genoemd naar de seizoenen. Bij Mangiare werd trouwens ook de Arganoliecake geproefd (hoofdstuk Lente). Of ‘ie lekker was, bleef onduidelijk, maar bijzonder (en kostbaar) is hij zeker. Tagine, couscous, briwat: het zit natuurlijk allemaal in dit boek. Maar wat Nadia uniek maakt, is de combinatie van haar ‘Winterswijkse mores’, de mediterrane roots en die jarenlange culinaire ervaring. Dan krijg je gerechten als Sahara-maissoep met rozemarijnolie, Tosti’s met dadels, gekonfijte uien en witte kaas of Gecondenseerde-melkijs met rozenrozijnen en lijnzaadcrunch.

Zoals Nadia zelf zegt, heeft de zoektocht voor dit boek haar ‘rijker en wijzer’ maar ook ‘nederiger’ gemaakt en lijkt het het begin van een hernieuwde kennismaking met Marokko. De Marokkaanse keuken is diverser dan ‘couscous en harira’. Wie dat wil ervaren, zal aan Henna hanina veel plezier beleven.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Henna Hanina

Henna Hanina