Het bloemenmeisje (2)

Zaterdag, 25 april, 2020

Geschreven door: Anya Niewierra
Artikel door: Denise de Groot

Historische roman herbergt zeer beeldende thriller

[Recensie] Het bloemenmeisje is een boek waarbij je vanaf de start van het verhaal mee wordt genomen in de wereld van Nina. Nina is een aparte vrouw die veel heeft mee gemaakt in haar jeugd. Het enige probleem: ze kan zich niets meer herinneren. Als tienermeisje wordt Nina gevonden in de bergen, zittend naast haar dode moeder. Dertig jaar later staat opeens haar tweelingzus Thea voor de deur. Ze wisten beiden niet van elkaars bestaan af. Ze besluiten en gaan samen op reis naar hun verleden.

Schrijfster Anya Niewierra is geboren in Kerkrade. Op vierjarige leeftijd belandde ze in het ziekenhuis. Toen ze een tekenblok kreeg tegen de verveling, ontdekte ze haar eerste passie. Het schrijven kwam later. Tegenwoordig woont ze in Zuid-Limburg en de Pyreneeën.

Het bloemenmeisje speelt zich af in de Franse Pyreneeën. Ze beschrijft deze omgeving van hoofdpersoon Nina uitvoerig, net zoals haar liefde ervoor. Je leest niet alleen hoe de omgeving eruitziet, maar ook hoe alles daar ruikt. Je moet je aandacht er goed bijhouden, want er komen veel feiten voorbij die later belangrijk zijn. Voorin het boek staat een uitgebreide lijst met de personages, de familieverbanden en de bijzonderheden uit hun leven. Deze lijst is heel handig en ook zeker nodig.

In het begin heb je niet duidelijk door dat het een thriller is. Het lijkt eerder een historisch roman, totdat het duidelijk is dat er een groep mensen is die niet wil dat Nina en Thea hun reis maken. De spanning stijgt als Thea verdwijnt.

Ons Amsterdam

Ondanks de vele details, feiten en meningen is het verhaal op geen enkel punt langdradig. Alle beetjes informatie sla je op, en beetje bij beetje wordt ontrafeld hoe het verleden eruit heeft gezien. Nina hoopt dat deze stukjes informatie haar helpen om haar zus terug te vinden. Het bloemenmeisje is een boek dat je van begin tot eind boeit. Een thriller waarin alles samenvalt en klopt.

De Camino

Het bloemenmeisje