Het boek van Jet

Zaterdag, 3 november, 2018

Geschreven door: Jet van Nieuwkerk
Artikel door: Marlene Bijlsma

Aan alle kanten wat dunnetjes

[Recensie] Na een review van het laatste boek van Rens Kroes deze keer een recensie van Het boek van Jet. Heeft Rens Kroes een beroemde zus, Jet van Nieuwkerk is de dochter van De wereld draait door presentator Matthijs van Nieuwkerk. Jet schrijft onder andere voor het online magazine amayzine.com. Elke dinsdag verschijnt een Smulpaap in het Parool van haar hand en ze is een webserie begonnen op Makers Channel waar ze tips geeft over een gezond leven. Het boek van Jet is haar eerste happy & healthy boek.

Met opzet noem ik het geen kookboek, ook als staan er 45 recepten in. Het boek bevat namelijk hoofdstukken met tips en adviezen telkens gevolgd door een aantal recepten. Zoals ze zelf beschrijft was ze een die hard health foodie die wat minder streng en krampachtig voor zichzelf werd. En die boodschap brengt ze ook over in Het boek van Jet; wees lief voor jezelf en geniet van het leven op een gezonde manier. In het NRC stond trouwens onlangs een artikel met de titel Waar blijven de Killerbody’s. Het boek Killerbody van Faja Lourens verscheen immers meer dan 12 weken geleden dus dat zou nu zijn vruchten moeten afwerpen.

Het boek van Jet
In In de voorraadkast vinden we een naast een verbod op het koken met pakjes, lijstjes met spullen die Jet altijd in huis heeft. Hier geen superfoods zoals in On the go van Rens maar doodnormale ingrediënten die je in iedere [biologische] supermarkt kunt vinden.

Wie fit wil worden moet eten én sporten zoveel wordt duidelijk in het volgende hoofdstuk. Geen strak trainingsschema of sober eetregime maar vooral motivatie om te gaan sporten; hardlopen of boksen is een aanrader. Jammer dat de voedingsuitleg over koolhydraten wel erg kort door de bocht is; snelle koolhydraten bevatten echt niet meer calorieën dan langzame! Sowieso blijft de reden waarom in de recepten gekozen wordt voor spelt (vaak niet volkoren), kokosolie en dergelijke onbenoemd. Maar voor de Nutty post work-out smoothie met appel, kwark en walnoten zou ik zo een rondje extra lopen.

Schrijven Magazine

Het hoofdstuk Tussen de middag onthult dat Jet niet gelooft in preppen. In tegenstelling dus tot Rens die er een heel boekje mee vulde. Neem de tijd om te eten is het belangrijkste advies. Ondanks het pleiten voor vers klaargemaakte producten, wat alleen maar toe te juichen is, komen de kant-en-klare gekookte bietjes in flink wat recepten voor. Oké voor een smoothie misschien, maar jakkie dat is toch zonde van de boterham “waar je de allerlekkerste buffelmozzarella die je kunt vinden” op serveert? Die verdient een vers gekookt zomerbietje.

Echte vriendschap is een pleidooi om je sociale leven niet op een laag pitje te zetten alleen maar om fit te blijven. Let even goed op bij de recepten want de hoeveelheden wisselen hier nog al eens; 10 hapjes, 6 personen, 8 bakjes en zelfs 1 persoon.

Alles draait om balans zegt het al: ben je eens uit de band gesprongen dan kies je de dag erna voor licht verteerbaar voedsel. Een balansdag – een vreselijke term ooit uitgevonden door het Voedingscentrum- is zo gek nog niet volgens Jet. Enne zo’n oma als Jet heeft wil iedereen wel. We krijgen in ieder geval haar recept voor de ‘soep van niks’ waarin rauwe groenterestjes worden opgepimpt tot een lekkere soep.

Hierna worden de hoofdstukken wat dunnetjes, zowel qua adviezen als qua recepten. Eten & daten moet het doen met twee healthy snacks, zelfgemaakte appelmoes en twee hoofdgerechten. Partytime telt twee cocktails en een hapje. De anti-kater gerechten in Klein klein katertje vormen het laatste hoofdstuk. Wil je meer zien van Jet kijk dan eens op haar Instagram account via de tag #tipvanjet.

Conclusie
De schrijfstijl van het hele boek is aangenaam, alsof je een persoonlijk blog leest. Alles is mooi uitgevoerd, veel foto’s van Jet en paginagrote quotes. Van de ruim 220 pagina’s zijn er daarvoor trouwens wel zo’n 90 ingeruimd. Zoals hierboven al gemeld ontbreekt de (voedingskundige) uitleg waarom bepaalde ingrediënten worden gebruikt of is incorrect (in geval van de koolhydraten en calorieën). Daarnaast staan er wat slordigheden in de recepten. Bijvoorbeeld bij beschuit met guacamole moeten opeens boterhammen worden geroosterd en in het recept voor wortel-noten brood lijkt het verstandig om de gewelde rozijnen uit te laten lekken voordat ze aan de rest worden toegevoegd. Dankzij het receptenregister vind je de recepten goed terug tussen de adviezen. De recepten passen goed bij de doelgroep en zijn makkelijk te maken zonder al te veel kookervaring.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl