Het Bourgondische bitterballenboek

Zaterdag, 8 mei, 2021

Geschreven door: Ilona Wit
Artikel door: Jeanette van de Lindt

Het typisch Nederlandse balletje in bijzondere smaken

[Recensie] Een lekker hapje bij de borrel kan van alles zijn. Maar het allerlekkerste hapje is toch wel een bitterbal. Dat typisch Nederlandse balletje dat in vrijwel alle cafés verkrijgbaar is en waar menig toerist verliefd op wordt. Ilona de Wit is al van jongs af aan dol op bitterballen. En omdat ze zoveel bitterbalrecepten op haar blog Worstenbrood en wijn plaatste en bitterballenborrels organiseerde waar de gelukkigen haar creaties konden proeven kreeg ze al snel de bijnaam “Bitterballenkoningin”. Uiteindelijk besloot Ilona haar recepten te bundelen in Het Bourgondische Bitterballenboek en dit boek uit te geven in eigen beheer.

Het zelf maken van bitterballen is niet zo moeilijk als je denkt. Als je de recepten nauwkeurig volgt dan kan er weinig misgaan. Bovendien begin je natuurlijk met het lezen van de tips en leer je eerst alles over de basis. Daarna weten we dat salpicon de dure naam is voor bitterballenvulling. We krijgen 30 recepten voor verschillende salpicons. De rest van de handelingen zoals portioneren, rollen en paneren zijn voor alle bitterballen hetzelfde. Maar eerst even kijken wat je allemaal nodig hebt aan materiaal en ingrediënten. Je hebt het vast allemaal al in huis.

Ilona loodst je stap voor stap door het proces van bitterballen maken heen. Als je eenmaal de basis onder de knie hebt kan het echte werk beginnen. De recepten zijn onderverdeeld in de hoofdstukken Vlees, Gevogelte, Vis en Vegetarisch. Daarna krijg je nog tips hoe je bitterballen maakt voor in de airfryer. Ook glutenvrije en/of vegan bitterballen komen aan de orde.

De meest verrukkelijke bitterballen komen voorbij. Wat dacht je van asperge/beenham/ei/peterselie, Thaise groene curry met aubergine, kipsaté bitterballen, oma’s snert of blauwe kaas met serranoham. Als het wat luxer mag dan maken we bitterballen van confit de canard met gedroogde vijgen of hertenstoof met trappistenbier.

Je vraagt je af of de bitterballenfantasie van Ilona weleens stopt. Vast niet want er waren nog recepten die ze in het boek niet kwijt kon en die staan op de website bitterbalrecepten.  Daar zie je ook een video waarop ze laat zien hoe je zelf bitterballen maakt.

Er is weinig waar Ilona niet aan heeft gedacht. Het mag dan wel een hele toer geweest zijn om dit boek te maken maar het is dan ook wel de moeite waard. De receptuur is duidelijk en door het hele boek heen vinden we smakelijke foto’s. Een groot compliment voor dit leuke en inspirerende boek!

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl

Het bourgondische bitterballenboek