Het dikke boek van ons bijzondere heelal

Zaterdag, 13 maart, 2021

Geschreven door: Will Gater, Angela Rizza, Daniel Long
Artikel door: Rita Pontororing

De grote mysteries van het heelal

[Recensie] En of dit een dik boek is. Vol wetenswaardigheden over het heelal. Allereerst ziet Het dikke boek van ons bijzondere heelal er aantrekkelijk uit. Cover met goudkleurige, flitsende afbeeldingen, en de zijkanten van de pagina’s zijn eveneens goudkleurig. Een zeer wijze raad van uitgever Lannoo bij het openslaan ven het: “Denk eraan dat je nooit recht in de zon mag kijken! Die is zo fel dat hij je ogen beschadigt”.

Auteur Will Gater nodigt de lezer in het voorwoord uit om op avontuur te gaan. Van onze thuisplaneet de aarde naar de planeten van ons zonnestelsel, daarna naar de sterren en melkwegen daarachter.

Wat Gater in zijn voorwoord vertelt staat gedetailleerd aangegeven in de inhoudsopgave. Dat ziet er indrukwekkend uit. Laat je daardoor niet afschrikken.

Er zijn vijf rubrieken. Elke rubriek bestaat uit diverse onderwerpen. In heel toegankelijke taal met een verduidelijkende paginagrote illustratie wordt het onderwerp bij de kop genomen. Een hele korte pakkende tekst vormt de inleiding op veel onderwerpen. Actuele informatie of gewoon een interessante opmerking staan in kleinere letters onderaan de tekst.

Schrijven Magazine

De meerwaarde van dit dikke informatieve werk is de manier waarop Gater ‘vertelt’. Hij neemt je als het ware aan de hand mee in zijn avontuur. In Water op Mars bijvoorbeeld, vertelt hij beeldend wat de inzichten van wetenshappers op dit moment zijn. Nog een voorbeeld in Io en zijn vulkanen geeft hij een waarschuwing “Als je ooit van plan bent een reisje door het zonnestelsel te maken, kun je beter bij Io uit de buurt blijven.”

Alhoewel Het dikke boek van ons bijzondere heelal goed leesbare teksten biedt, is dit minder  geschikt voor jongere kinderen. Natuurlijk kun je met hen door het boek bladeren en samen de mooie duidelijke foto’s bekijken, als de interesse er is. Geïnteresseerde 12-plussers kunnen door de mooie beelden, de tekst goed begrijpen. Omgekeerd verduidelijken de heldere teksten wat er op de foto’s te zien is. Voor de volwassene valt er ook heel wat te leren.

Een leeslint in een boek is zondermeer altijd fijn. Dat ontbreekt ook niet in Het dikke boek van ons bijzondere heelal.

Achterin het boek ontdek je een tijdlijn met illustraties van de ontdekking van de ruimte. Mèt de uitleg dat al duizenden jaren wordt geprobeerd de mysteries van de ruimte te doorgronden. Ook de wetenschappers ontbreken niet.

Will Gater is astronomiejournalist, auteur en presentator wonende in het Verenigd Koninkrijk. Hij heeft een handvol boeken geschreven over astronomie en ruimte en hij is een ervaren observationele astronoom en astrofotograaf. In de loop der jaren heeft hij op verschillende gebieden gewerkt om wetenschap en astronomie populair te maken. Angela Rizza en Daniel Long zorgen voor aanvullende illustraties.

Een boekwerk dat niet mag en niet kan ontbreken in de schoolbibliotheek waar kinderen samen kunnen neuzen. Of een spreekbeurt willen voorbereiden. En door de korte teksten toch ook één voor de thuisbibliotheek. Het boek moet dan wel voor het grijpen liggen zodat kinderen er vaak in kunnen lezen.