Zaterdag, 29 augustus, 2020

Geschreven door: Colgan, Jenny
Artikel door: Mourik, Paula van

Het eindeloze strand

Meer dan een feelgoodroman

[Recensie] Het eindeloze strand is het derde deel in een reeks verhalen die zich afspelen op het kleine Schotse eiland Mure. Ik raad je aan om eerst CafƩ Zon & Zee te lezen en daarna Een verre kust voordat je aan Het eindeloze strand begint. Dan kan je het verhaal beter volgen. Helaas is Een verre kust alleen als ebook te krijgen.

Met Het eindeloze strand heeft Jenny Colgan weer een topper van een feelgoodroman neergezet. In dit boek zegt Flora haar baan in Londen op om zich volledig te kunnen concentreren op het werk in haar cafĆ© Zon & Zee. De liefde tussen Flora en haar vroegere baas JoĆ«l is nog pril. Vanwege zijn drukke baan als topadvocaat moet JoĆ«l vaak naar New York en dat legt een zware druk op hun relatie. Ook het verleden van JoĆ«l en een geheim van Ć©Ć©n van zijn cliĆ«nten dragen niet bij aan hun geluk. Flora twijfelt daarom oprecht aan JoĆ«ls liefde voor haar. Maar veel tijd om daar stil bij te staan heeft ze niet. Haar werk in het cafĆ© en haar hechte familie zorgen ervoor dat Flora het behoorlijk druk heeft. Ook het aanstaande huwelijk van haar broer Fintan bezorgt Flora veel werk.

In Het eindeloze strand volgen we tevens Lorna, de beste vriendin van Flora. Zij is hoofd van de plaatselijke school en in stilte verliefd op de nieuwe huisarts van het eilandje, SaĆÆf. SaĆÆf is een Syrische vluchteling en heeft zijn gezin achter moeten laten in SyriĆ«. Hij weet niet waar ze zijn en hoopt iedere dag goed nieuws te krijgen over zijn vrouw en twee zoontjes.

Het eindeloze strand is naar mijn idee nog beter dan  de vorige twee verhalen over Flora, Lorna en de eilandbewoners van Mure. Dit keer is het niet alleen maar rozengeur en maneschijn, maar worden er ook serieuze onderwerpen aangesneden zoals burn-out en homoseksualiteit. Desondanks  doet Het eindeloze strand als feelgoodroman wel zijn naam eer aan. Al lezende word je helemaal meegezogen in het leven van Flora, Lorna en SaĆÆf. Alsof je zelf Ć©Ć©n van de bewoners van Mure bent.

C2W

Aan het eind van het verhaal volgen de ontwikkelingen zich snel op. Als lezer blijf je met veel vragen achter, maar als bonus is een extra hoofdstuk aan het boek toegevoegd, namelijk het eerste hoofdstuk van het vervolg op Het eindeloze strand. Dit boek heet Wintereiland en ik kan niet wachten!

Eerder verschenen op Hebban