Het geheim van Lode A.

Zaterdag, 12 september, 2020

Geschreven door: Peter van Olmen
Artikel door: Joost Zuijderduijn

Een spannend onderdeel van een groot verhaal

[Recensie] Odessa heeft een goed leventje in Scribopolis, de stad van de schrijvers. Ze heeft les om haar schrijfkunsten te verbeteren en is dol op haar adoptievader Shakespeare. Alles verloopt soepel en Odessa heeft veel potentie om een geweldige schrijver te worden, alleen breekt er paniek los in Scribopolis. Boekus is gestolen en Odessa is de eerste verdachte. Odessa heeft Boekus niet gestolen, maar al snel belandt ze in verschillende boeken om haar gemene vader Mabarak te stoppen van zijn duistere plannen. Kan ze Mabarak stoppen en wie zijn eigenlijk de bolhoedmannen die in vele boeken verschijnen?

Het is weer fijn om als lezer in Scribopolis te belanden. Scribopolis is namelijk gewoon de ideale stad voor de boekenliefhebber. Schrijvers die nog leven, personages die je uit boeken kan halen en zelfs de mogelijkheid om in boeken te belanden, het kan allemaal in Scribopolis! Hoewel Odessa niet het hele verhaal in Scribopolis is, geniet je elke keer als je weer wat hoort over deze magische stad. Odessa is vooral op avontuur door verschillende boeken. Niet normale boeken, maar vele klassiekers komen voorbij.

Het stappen in klassieke boeken vond ik heel interessant. Echte klassiekers komen zo in een ander daglicht te staan en als lezer raak je al snel nieuwsgierig naar de vele verhalen die aan bod komen. Zeker jonge lezers kunnen zo gemotiveerd raken om klassiekers te gaan lezen (heel handig als ze eenmaal een leeslijst krijgen), wat ik enorm kan waarderen. Daarbij is het op een wat meer luchtigere wijze geschreven, aangezien je vanuit het perspectief van Odessa kijkt die in verhalen duikt. Zo zie je toch een andere visie van het verhaal, waardoor je leeswereld vergroot wordt.

Je merkt ook dat Odessa iets ouder is geworden. Ja, ze praat soms nog tegen zichzelf en kan wat impulsief handelen, maar is wel iets wijzer dan in het vorige boek. Ook genoot ik van de nieuwe personages in het verhaal, hoewel ik sommige personages niet helemaal vertrouw. Odessa worstelt ook met haar vertrouwen. Ze komt weer in contact met haar werkelijke vader en ze weet niet of Mabarak haar werkelijk kan helpen. Zou hij haar om de tuin willen leiden? Als lezer wil je zo graag weten wat er schuilt achter de vele personages, waardoor je ook erg benieuwd wordt naar de vervolgdelen.

Het einde van Het geheim van Lode A. is vrij abrupt, maar dat is juist heel tof. Je merkt echt dat dit boek een onderdeel is van een groot verhaal. Het levende boek was vrij goed afgesloten, maar in dit boek merkt je juist dat er nog veel meer spannende dingen gaan gebeuren. Gelukkig zijn alle delen nu uit, dan kan je meteen door met het volgende boek! De kleine Odessa is een spannende en bijzondere boekenserie voor elke boekennerd, ik ga snel door met de rest van de serie!

Eerder verschenen op Nerdy geeky fanboy