Het geheime leven van Albert Entwistle

Zaterdag, 7 mei, 2022

Geschreven door: Matt Cain
Artikel door: Demi Stein

Zoektocht naar de liefde van je leven

[Recensie] In Het geheime leven van Alert Entwistle krijgt Albert een brief dat zijn pensioen eraan zit te komen. Hij raakt een beetje in paniek, want post bezorgen is het enige wat hij doet met zijn leven.

Wanneer Albert vervolgens Nicole, een nieuwe vriendin, ontmoet begint hij zich steeds meer te beseffen dat het tijd begint te worden om wat aan zijn leven te gaan doen. Hij is inmiddels 64 jaar oud, maar is al jaren eenzaam. Dit komt door wat hij in zijn jeugd heeft meegemaakt. Albert gaat op zoek naar George, de jongen waar hij ooit zoveel jaar geleden verliefd op is geworden. Hij beseft zich dat dit ook wel eens pijnlijk kan zijn, aangezien het voor George ook 50 jaar geleden is dat ze elkaar voor het laatst gezien hebben. De kans is groot dat George verder is gegaan met zijn eigen leven. Toch zet hij door en gaat hij met behulp van Nicole op zoek naar George. Dit blijkt nog wel lastig, want waar begin je wanneer je iemand al 50 jaar niet meer gezien hebt én geen idee hebt hoe sociale media werkt?

Bovenstaande geeft een kijkje in hoe moeizaam de zoektocht verloopt. De zoektocht bevat dan ook een stuk diepgang. Het gaat niet alleen om de zoektocht zelf, het gaat ook over nieuwe vriendschappen maken, hoop krijgen en hebben maar ook vooral, dingen doen die je eigenlijk niet durft en zien wat voor moois daaruit voortkomt.

Goed voor je hart
Als dit boek omschreven moet worden met één woord, dan zou het ‘lief’ zijn. Want lief, dat is het! Aan het begin van het verhaal krijg je een beeld van hoe Albert zijn leven er op dit moment uitziet. Hij komt eenzaam over en eigenlijk voel je gelijk compassie voor hem.

Het boek zit vol met kleinere en grotere boodschappen, allemaal op een lieve manier verwerkt waardoor het geheel als hartverwarmend aanvoelt. Je kan ook niet anders dan dit boek in je hart sluiten en genieten van het verhaal. De schrijfstijl van Matt Cain is hierbij ook zeer prettig. Het geheel leest makkelijk weg en blijft tegelijkertijd de hele tijd interessant. Het verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven, namelijk vanuit Albert en Nicole, waardoor je een brede kijk krijgt op de gebeurtenissen en waarbij er vanuit Nicoles kant ook weer een stukje diepgang in verwerkt wordt.

Matt Cain is een Britse auteur. Het geheime leven van Albert Entwistle is het eerste boek van hem wat in het Nederlands vertaald is, en doet zeker smaken naar meer. Hij is zeer actief in de LHBTQ+ community, waarbij hij onder andere ambassadeur is van Manchester Pride and the Albert Kennedy Trust.

Aan het einde van het boek heb je een liefdevol verhaal gelezen waar je regelmatig aan terug zal denken. Het is een roman die langzaam opgebouwd wordt, maar waarbij je aan het einde wenst dat het wat langer duurde. Naast dat het een echt feelgood verhaal is, zit er ook genoeg diepgang in verwerkt door bijvoorbeeld terug te kijken naar de jeugd van Albert Entwistle. Hoe was het om 50 jaar geleden als homo door het leven te gaan?

Het geheime leven van Albert Entwistle is een LHBTQ+ verhaal over een man van 64 jaar oud die een zoektocht start naar de liefde van zijn leven. Het is een hartverwarmend, mooi beschreven en hoopvol verhaal.

Voor het eerst verschenen op Meerboekenblog2