Dinsdag, 27 oktober, 2020

Geschreven door: Eger, Edith
Artikel door: Veen, Evert van der

Het geschenk

12 lessen die je leven kunnen redden

[Recensie] Edith Eger is van Hongaarse afkomst en werd als kind naar Auschwitz getransporteerd waar zij haar ouders verloor. Haar boek Het geschenk is geĆ«nt op haar persoonlijke levenservaringen en haar praktijk als psycholoog. Zij noemt haar therapeutische aanpak ā€œā€¦ een mengeling van inzichtelijke en cognitief-georiĆ«nteerde theorieĆ«n en methodesā€, pagina 13.

De kern van haar visie is dat een mens kan groeien tot innerlijke vrijheid waarbij hij boven de beheersende omstandigheden komt te staan. Zelf voelde zij zich jarenlang een gevangene van haar oorlogsverleden. In haar eerder verschenen boek De keuze vertelt zij daarover. Dit boek is een praktische handleiding voor anderen om tot een rijker leven te komen.

In twaalf hoofdstukken verkent zij ā€œgevangenissen van de geestā€ en wil zij mensen uit hun rol van slachtoffer halen en hen bewust maken van hun mogelijkheid om voor een ander leven te kiezen. Het boek is doorspekt met verhalen uit haar psychologische praktijk en bevat veel, vaak ingrijpende, levensverhalen van mensen. Op deze wijze weet de auteur haar eigen verhaal in een bredere context te plaatsen waardoor de herkenbaarheid voor de lezer wordt vergroot.

Eger reikt aan het slot van elk hoofdstuk ā€˜sleutelsā€™ aan: praktische tips die het betoog samenvatten en toepasbaar maken.

C2W

Eger pleit voor een eerlijke relatie tot het eigen verleden en het innerlijk. Alleen door de, soms bittere, waarheid onder ogen te zien, kan een mens genezing vinden. Zinvol zijn haar opmerking in het hoofdstuk over onverwerkt verdriet: ā€œAlle therapie is rouwverwerkingā€¦ Verdriet gaat vaak niet over wat er is gebeurd. Het gaat om wat er niet is gebeurdā€, pagina 108. En: ā€œGenezen betekent niet ergens overheen komen, maar dat we in staat zijn om gewond Ć©n heel te zijn, om geluk en vervulling te vinden in ons leven ondanks ons verliesā€, pagina 1123 ā€“ 114.

Aangrijpend is haar verhaal over een balletvoorstelling op 4 mei 2019, geĆÆnspireerd op haar dansen voor Mengele in Auschwitz. Pas toen besefte zij dat Mengele meer gevangene van de omstandigheden was dan zijzelf. Het boek eindigt met een persoonlijk getint appĆØl aan de lezer.

Prachtig om te lezen hoe iemand haar moeilijke verleden weet te vertellen naar een open en hulpvaardige houding jegens anderen. Dit geschenk van innerlijke bevrijding gunt Eger al haar lezers.