Het glazen hotel

Zaterdag, 9 mei, 2020

Geschreven door: Emily St. John Mandel
Artikel door: Joop Liefaard

Canadese thriller weeft hebzucht, liefde en spijt ingenieus aaneen

[Recensie] Emily St. John Mandels nieuwste roman Het glazen hotel kent drie verhaallijnen die zich afspelen in de periode 1994 – 2029. Eén lijn speelt zich af in een hotel op Vancouver Island dat alleen per boot bereikbaar is. Tijdens een nachtdienst ontdekt Walter, de nachtmanager de woorden “Slik glas en stik erin”, die met graffiti op de glazen gevel van het hotel zijn geklad. Het hotel is eigendom van Jonathan Alkaitis, een grootheid in de financiële wereld.

Jonathan Alkaitis leidt, en dat is de tweede verhaallijn, een ponzischema dat in 2008 in elkaar stort, waardoor veel investeerders grote sommen geld verliezen. Jonathan valt voor de schoonheid van Vincent, een jonge vrouw en barkeeper van het hotel. Vincent wordt zijn onofficiële echtgenote, die steeds beschikbaar moet zijn om als Jonathans partner op te treden. Als tegenprestatie krijgt Vincent een creditcard die rijkelijk is voorzien van geld. De derde verhaallijn gaat over een vrouw die tijdens een hevige storm verdwijnt vanaf het dek van het vrachtschip Neptune Avramidis en nooit meer gevonden wordt.

Continu wisselend perspectief

Emily St. John Mandel (1979) werd geboren en groeide op in British Columbia aan de westkust van Canada. Ze studeerde eigentijdse dans aan de School of Toronto Dance Theatre. Ze woont nu met haar echtgenoot in New York. Ze is in Nederland bekend geworden door haar boeken Aria voor een verleden en Station Elf

Het glazen hotel is een fascinerend boek waarin veel personages voorkomen waarvan Vincent, haar stiefbroer Paul, investeerder Jonathan Alkaitis, scheepvaartdirecteur Leon Prevant en de wraakzuchtige Ella Kaspersky belangrijk zijn. De personages zijn bijzonder goed uitgewerkt en authentiek.  Er is een continu wisselend perspectief tussen personages, tijd en plaats. Alles en iedereen is op de een of andere manier met elkaar verbonden.

Het verhaal is ingenieus geconstrueerd en Emily St. John Mandel bedient zich daarbij van prachtig en beeldend proza, heldere sfeertekeningen en diepzinnige dialogen. Het is een verhaal over hebzucht, liefde, dromen en spijt en de manier waarop mensen opnieuw inhoud en vorm aan hun leven moeten geven nadat zij alles hebben verloren. Daarnaast beschrijft ze alternatieve werkelijkheden, die zij contralevens noemt, waarin de hoofdpersonen filosoferen over hoe hun leven zou zijn verlopen als dingen net iets anders waren gegaan.

Het glazen hotel is een bijzonder boek dat je pakt vanaf de eerste woorden en blijft boeien tot de laatste zin. Een boek dat je niet snel zult vergeten. Emily St. Joh Mandel laat opnieuw zien dat zij behoort tot de beste schrijvers van Noord-Amerika.