Het glazen hotel

Vrijdag, 24 april, 2020

Geschreven door: Emily St. John Mandel
Artikel door: Suzan Voncken

Briljant puzzelwerkje

[Recensie] “Slik glas en stik erin” leest Vincent op het raam van het vijfsterrenhotel waar ze werkt. Een dreigement? Voor wie dan? En wie heeft het er geschreven? Kort daarna neemt ze ontslag, want de hoteleigenaar heeft haar een beter aanbod gedaan: als zijn vrouw zou zij onbeperkt geld hebben en een luxe leven kunnen leiden. Vincent ontsnapt graag van het leven vol onzekerheid dat ze tot nu toe heeft geleid, en grijpt de kans met beide handen aan.

Het glazen hotel vertelt talloze verhalen. Het gaat over Vincent en hoe zij haar moeder verloor op jonge leeftijd, over haar halfbroer die per ongeluk iemand vermoord. Het volgt de hoteleigenaar, die in zijn leven verschillende dubieuze keuzes gemaakt heeft en zijn dochter die daar de dupe van werd.

De rode draad die vervolgens ook nog door dit verhaal heen loopt, is de financiële crisis van 2008. Een groot financieel bedrijf blijkt middels ponzifraude al jaren zijn beleggers op te lichten en wanneer dit bekend wordt staat de wereld van alle medewerkers op zijn kop.

Een boek met zo veel verschillende verhaallijnen kan twee kanten op gaan: óf het wordt verwarrend, onsamenhangend en daardoor een flop, óf het is een briljant puzzelwerkje waarbij alles naadloos op elkaar aansluit. Het glazen hotel valt gelukkig in deze laatste categorie. Het is een feest om deze roman te lezen, om te achterhalen hoe welk personage op welke manier met een ander personage verbonden zal worden. Alle verhalen blijken met elkaar te maken te hebben en wanneer je het boek uit hebt wil je eigenlijk weer van voor af aan beginnen omdat je nu weet hoe alles in elkaar zit. Bovendien heb je vast een draadje gemist, dat je dan nu wel kunt oppakken.

Foodlog

Een boek dat zich afspeelt tijdens de financiële crisis zal veel lezers afschrikken. In het geval van Het glazen hotel is dit zeker niet nodig. Alle kennis en achtergrondinformatie die nodig is, wordt door de schrijfster haarfijn uitgelegd. Niet tot in de kleinste details – het is op geen enkele manier een financiële roman – maar precies zo dat je voldoende begrijpt. Voor een leek zonder ook enige interesse in dit vakgebied (zoals ondergetekende) is dit dus geen reden om dit boek te laten liggen.

Heb je wel interesse en weet je alles over de crisis van 2008, dan zul je deze verhaallijn extra waarderen. Je zult ook parallellen zien tussen het bedrijf dat failliet gaat in deze roman en één van bedrijven die tijdens de daadwerkelijke crisis een grote rol speelde. Dit zal voor jou nog een extra dimensie aan het boek geven.

In 2014 verscheen van schrijfster Emily St. John Mandel het boek Station Elf dat haar wereldwijd bekendheid opleverde. Dit verhaal, over een pandemie die negentig procent van de wereldbevolking uitroeit, komt nu weer naar boven in de hitlijsten, gezien de relevantie. Ook deze eerdere roman bestaat uit vele verhaallijnen die op een briljante manier samengeweven worden. Met Het glazen hotel laat Mandel zien dat zij tot alles in staat is: waar Station Elf een dystopische doch romantische science fiction is over kunst en literatuur, is haar nieuwe roman realistisch, donker en wrang met financiële thema’s. De schrijf- en vertelstijl laat zien dat het dezelfde schrijfster is, maar aan de plot is dit niet te merken.

Middels de vele plotlijnen beschrijft Emily St. John Mandel uiteenlopende thema’s: van familie en liefde tot individualisme en hebzucht. Het wordt nooit te veel, maar het vraagt wel een aandachtige lezer. Ben jij op zoek naar een roman die je helemaal opslokt en meeneemt, die je betovert en intrigeert? Dan is Het glazen hotel helemaal voor jou!

Voor het eerst gepubliceerd op De Leesclub Van Alles