Het Gouden Boek

Zaterdag, 30 mei, 2020

Geschreven door: Carine J.A. Maes, Melchior Rijn
Artikel door: Hanneke Arts-Honselaar

“Hebben ze je verteld hoe het bos spreekt, met verborgen mondjes zonder tanden?”

[Recensie] Het Gouden Boek is het vervolg op Raaf, het eerste boek in de reeks Verhalen van de Lacune. Dit boek begint met een schets van deze Lacune, bestaande uit vier Windstreken. De wereld die we in het eerste boek hebben leren kennen.

Het boek begint met een beschrijving van de strijd tussen het ravenrijk en drie van de merelheksen die de macht willen grijpen over het rijk. Hiertoe bespelen zij de koningin-moeder van Ravenia, de prinses van het westelijke rijk. Ravenia is verliefd op Raaf, de prins van het Oostrijk en ze hebben samen de nacht doorgebracht. Ravenia’s moeder ziet dit als hoogverraad (er bestaat al lange tijd strijd tussen het Oost- en het Westrijk) en besluit Ravenia op te laten speuren en haar als straf een jaar op te sluiten in de kasteeltoren.

Om hun zin door te drijven gaan de drie merelheksen op zoek naar Het Goude Boek, dat de bezitter ervan machtig maakt. Dat boek bevindt zich achter de Muur van de Lacune in een abdij waar alleen Reizigers kunnen komen. Alleen wie zijn onschuld nog niet verloren heeft kan een Reiziger zijn en in de abdij geraken. Alleen wie is als een kind kan in de abdij geraken. Omdat de merelheksen hun onschuld al verloren hebben sluit één van hen opzettelijk vriendschap met de zwakzinnige Itru om via hem het boek (en de macht over het rijk) te bemachtigen.

Balderus, een weerkat en heksenmeester, laat Ravenia vriendschap sluiten met een roedel wolven, die haar reis terug naar het Westrijk begeleiden en beschermen. Ze wil naar huis omdat haar vader haar in een droom naar huis heeft geroepen. Balderus vertelt haar dat een zieneres heeft voorspeld dat zij en Raaf het oostelijk en het westelijk rijk zullen binden zoals tarwebloem in de juiste verhouding een roomsoepje indikt. Hij leert haar hoe zij wanneer ze in nood is hem en de wolven kan oproepen.

De merelheksen hebben er echter met een verwisselexperiment voor gezorgd dat Raaf Ravenia is vergeten en in plaats van haar Ara liefheeft, de heksenleerling die bevriend is met de spiegeldraak Zovrar. Ara heeft in ruil daarvoor trouw moeten beloven aan de merelheksen.

Het vervolg van het boek beschrijft de strijd tussen de goedwillende en de kwaadwillende merelheksen en daarmee de belevenissen van Raaf en Ravenia. Komt de voorspelling van de zieneres uit, zullen Ravenia en Raaf het oostelijk en het westelijk rijk weer samenbinden?

In dit tweede boek weet Carine J.A. Maes de verwachtingsvolle spanning uit het eerste deel magnifiek door te trekken en de sprookjesachtige wereld in stand te houden. Balderus is weer even verrassend, eigenwijs en scherpzinnig van de partij als in het eerste deel en weet nog net zo te begeesteren. Ik zie vol verwachting uit naar nieuwe publicaties van Carine!

Voor Carine J.A. Maes is creativiteit een uiting van het bewaarde kind, diep van binnen (aldus de website van de uitgever van haar boeken, Celtica Publishing).

Serie: Verhalen van de Lacune