Het hartige bakboek

Zaterdag, 23 september, 2017

Geschreven door: Rutger van den Broek
Artikel door: Natascha van der Stelt

Klassiekers én verrassende nieuwe recepten

[Recensie] Het doet Het hartige bakboek van Rutger van den Broek te kort om het een aanwinst voor de kookboekenkast te noemen omdat dit impliceert dat het boek in de kast gezet wordt om vervolgens te verstoffen. Dit boek zou een vaste plek op het aanrecht moeten krijgen, omdat er zo veel lekkere gerechten in staan die allemaal uitgeprobeerd moeten worden. Het is moeilijk kiezen waar te beginnen. Met het laagjesbrood, het soda bread, de muffins of toch met de pie met kip, prei en roomkaas.

Dit vierde boek van Rutger begint met de basis: ingrediënten, begrippen en technieken en recepten. De basisrecepten zijn niet alleen voor de verschillende deegsoorten, zoals brood-, blader- en quichedeeg, maar ook voor vulling en smaakmakers zoals ragout, pesto en kruidenroomkaas. De bereiding van de deegsoorten wordt stap voor stap uitgelegd met duidelijke foto’s erbij. Zo hoef je nooit meer bladerdeeg te kopen maar maak je het voortaan zelf, nu je kunt zien hoe eenvoudig dit eigenlijk is. De andere hoofdstukken hebben originele titels die meteen duidelijk maken wat de strekking van het betreffende hoofdstuk is: Klein maar fijn, Lekker voor tussendoor, Mandvol broodjes etc tot het laatste hoofdstuk Bijna helemaal zelf gebakken.

In Het hartige bakboek vind je zowel klassiekers als pizza Margherita, focaccia, quiche en beef Wellington als verrassende nieuwe recepten voor een spelt-bierbrood, bagelquiches en camembert in rozemarijnbrood. Het recept voor een bladerdeegster met tapenade valt meteen op door de foto. Je ziet een ster van, inderdaad, bladerdeeg waarvan de punten zijn gedraaid tot een prachtige vorm. Rutger slaagt er in om op heldere wijze uit te leggen hoe je dit zelf kunt maken. De foto van de ongebakken ster is een noodzakelijke hulp hierbij.

Niet alleen deze is foto is prachtig, alle foto’s zijn dat. Ook zijn ze functioneel (je ziet hoe het gerecht er uit moet komen te zien) en eetlustopwekkend. Mooie achtergronden, beetje verweerd hier en daar, maar dat is juist mooi. Het geeft een robuuste uitstraling aan het boek.

Prettig is dat Rutger naast het recept ook vaak variatietips geeft zodat je zelf een andere draai aan het gerecht kunt geven. De verrassende smaakcombinaties kunnen natuurlijk ook worden toegepast in andere gerechten. Je kunt op deze manier Het hartige bakboek ook als inspiratieboek gebruiken in plaats van uitsluitend als receptenboek.

Voorlopig blijft Het hartige bakboek dus in de keuken liggen want er valt nog veel uit te bakken én veel inspiratie uit te halen.

Natascha van der Stelt was namens Kookboekennieuws aanwezig bij de presentatie van Het hartige bakboek op 12 september in Amsterdam. Klik hier voor haar verslag.

Eerder verschenen op kookboekennieuws