Het instituut (2)

Zaterdag, 12 oktober, 2019

Geschreven door: Stephen King
Artikel door: Rachel van der Lee

De oude, sterke Stephen King is weer terug

Reikhalzend is uitgekeken naar weer een nieuwe Stephen King. Vorige week waren we lovend in onze eerste recensie. Geen toeval, want onze andere recensent juicht nu ook.

[Recensie] Midden in de nacht, in een huis in een rustige straat in een buitenwijk van Minneapolis, worden de ouders van Luke Ellis stilletjes vermoord. Luke zelf wordt in een zwarte SUV geladen en weggereden. Dit in minder dan twee minuten.

Speciale krachten

Luke wordt wakker in het Instituut, in een kamer die precies op zijn slaapkamer lijkt, alleen zonder raam. Aan de andere kant van de deur zijn meer deuren, met daarachter meer kinderen, die daar allemaal op dezelfde manier zijn beland als Luke. Kalisha, Nick, George, Iris en de tienjarige Avery hebben allen speciale krachten, zoals telekinese of telepathie. Zij zitten in Voorkant. Ooit waren er nog meer kinderen, maar die zijn naar Achterkant verhuisd.

Bovennatuurlijke krachten

Het personeel van deze sinistere faciliteit, dat onder leiding staat van de genadeloze mevrouw Sigsby, wil de bovennatuurlijke gaven van de kinderen inzetten voor zijn eigen doeleinden. En deinst nergens voor terug om dat te bereiken. Als je meewerkt, krijg je muntjes voor de automaten. Zo niet, dan wacht een wrede straf. Hoe meer kinderen er naar Achterkant worden gestuurd, hoe wanhopiger Luke wordt om te ontkomen en hulp te zoeken. Maar er is nog nooit iemand uit het Instituut ontsnapt.

Dans Magazine

Spoorloos verdwenen

Neem het gegeven dat er wereldwijd op allerlei manieren kinderen spoorloos verdwijnen en nooit meer terugkeren en de naam Stephen King die er zijn fantasie op loslaat. In dit geval verdwijnen ze in een instituut waar ze in het diepste geheim allerlei tests moeten ondergaan. De schrijver weet het bizarre verhaal zeer geloofwaardig op een meeslepende manier te brengen. Het boek is daardoor maar moeilijk weg te leggen. Als lezer stel je jezelf steeds de vraag wat het doel van dit instituut is. Je hebt medelijden met die kinderen, die zwaar mishandeld worden alsof ze dierproeven ondergaan. En als er een kind ontsnapt, wie gelooft dan het verhaal waar hij mee naar buiten komt?

Vleugje fantasy

Het is een thriller maar heeft een vleugje fantasy. Tegelijkertijd zou het zomaar de waarheid kunnen zijn. Dat was wat Stephen King met zijn vroegere werk vaak wist op te roepen en dat is in dit verhaal weer goed uit de verf gekomen. Dit is weer een van de betere King-boeken.