Het Keto-dieet - De snelle recepten

Zaterdag, 29 december, 2018

Geschreven door: Onbekend
Artikel door: Esther Out

We doen geen uitspraken over het dieet zelf

[Recensie] Ik begin met een statement: bij kookboekennieuws.nl zijn we niet zo van de dieetboeken. Persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat ieder dieet werkt, tijdelijk. Zodra je weer ‘gewoon’ gaat eten vliegen de kilo’s er vaak weer aan en kun je weer van voren af aan beginnen. Het enige dat echt werkt is een gezond eetpatroon dat je in de basis je hele leven volhoudt en waarmee je langzaam gewicht verliest en voorkomt dat je gaat schommelen en jojoën. En over wat gezond eten precies is zijn de deskundigen het niet altijd eens, dus ik roep altijd: gebruik je gezonde verstand. Dat gezegd hebbende kunnen we het belang van dieet-boeken niet ontkennen en vinden we het ook belangrijk om er op deze site aandacht aan te besteden omdat veel mensen erover willen lezen. Ik doe dus geen uitspraken over het dieet zelf en of het wel of niet werkt, maar kan wel wat zeggen over het boek en de recepten die erin staan.

In Het Keto-Dieet – De Snelle Recepten vind je 100 gemakkelijke low-carb recepten. Low-carb houdt in dat je koolhydraatarm (suikerarm) eet zodat je lichaam in plaats van koolhydraten je vetvoorraad gaat verbranden en je op die manier gewicht verliest. Als je net met dit dieet begint is het even zoeken naar hoe je de koolhydraten het beste uit je dagelijkse maaltijden kunt schrappen. Met dit boek wordt dat een fluitje van een cent.

Er wordt kort uitgelegd hoe het dieet werkt en welke voedingsstoffen je wel en niet zou moeten eten. Dit wordt gevolgd door een aantal basisrecepten als avocado-boerenkoolpesto, mayonaise en een aantal andere sauzen. Vervolgens een aantal suggesties voor het ontbijt, zoals granenvrije kaaswafels, eieren royale met groenten en kaneelsoufflépannenkoek. In het hoofdstukje ‘snacks’ vind je gevulde eitjes, snelle keto-crackers en een eenvoudige kippenleverpaté. Bij de ‘snelle lunches’ lees je over pizza frittata, groene omeletwraps en portobello’s met tunamelt. Verder ideeën voor soep en salades en inspiratie voor avondmaaltijden als met harissakip gevulde ijsbergsla, een snelle kip korma en arrabiata met rundergehakt. Het boek sluit af met nagerechten en drankjes als een tiramisu mugcake, ijs uit de blender en een aarbeien-rabarberfool.

Het boek staat vol met leuke, originele recepten die eenvoudig te maken zijn en vrij snel op tafel staan. Het is een overzichtelijk boek waarin je met plezier zult bladeren. Ook als je niet low carb eet staat er genoeg inspiratie in en leuke ideeën om eens iets anders te maken dan wat je altijd al gewend was. Wil je bijvoorbeeld eens wat meer groente eten dan is het  helemaal niet zo’n gek idee om je pasta eens te vervangen door courgette sliertjes of je rijst door bloemkoolkorrels. In dit boek lees je hoe je dat kunt doen.

Eerder verschenen op Kookboekennieuws.nl