Vrijdag, 20 januari, 2017

Geschreven door: Deleu, Jozef
Artikel door: Trouwborst, Jannie

Het Liegend Konijn

Poƫzieweek 2017

Op de laatste donderdag van januari is het traditiegetrouw Gedichtendag. PoĆ«zieliefhebbers in Nederland en Vlaanderen organiseren die dag een grote diversiteit aan poĆ«zieactiviteiten. Voor de enorme hoeveelheid optredens, publicaties, poĆ«zieprijzen, -programmaā€™s en -activiteiten is Ć©Ć©n dag echter simpelweg veel te kort! Daarom is het tevens de start van de jaarlijkse poĆ«zieweek die tot en met 2 februari zal duren. Meer daarover is te vinden op de website http://www.poezieweek.com/.

Net als bij de Boekenweek hoort bij de poĆ«zieweek een geschenk. Het thema van de week is dit jaar ā€˜humorā€™. Het zal dan ook niet verbazen dat het poĆ«tische geschenk geschreven is door Jules Deelder: Rotterdamse kost. Wie in deze week ā‚¬ 12,50 uitgeeft aan dichtbundels ontvangt het gratis.

Het was Ellen Deckwitz die met haar Olijven moet je leren eten in juni dit jaar een lans brak voor de poĆ«zie. Dat de Cursus genieten van poĆ«zie aanslaat, mag blijken uit het feit dat in september al de 3de druk verscheen. Dankzij haar ‘poĆ«zie voor dummies’ ontdekken velen dat poĆ«zie misschien toch wel de moeite waard is om eens te proberen. Een tip voor beginners is, volgens de auteur, bloemlezingen door te nemen om zo de dichters te ontdekken die je aanspreken.

Een goed voorbeeld daarvan is Het Liegend Konijn onder redactie van de Vlaming Jozef Deleu. Tweemaal per jaar verschijnt dit Tijdschrift voor hedendaagse Nederlandstalige poĆ«zie. Voor mij ligt jaargang 14, nummer 2, oktober 2016. Daarin staan 167 nieuwe gedichten van 32 dichters. Ik zie bekende namen staan als: Anna Enquist, Eva Gerlach, Ingmar Heytze, Geert van Istendael, Hester Knibbe, Jan Lauwereijns, Yannick Dangre. Maar er vallen in de dikke bundel (232 paginaā€™s) genoeg minder bekende dichters te ontdekken. Volgens Vrij Nederland: ā€œVoor wie wil weten wat er in de Nederlandstalige poĆ«zie gebeurt, is Het Liegend Konijn onmisbaarā€. Misschien een idee om het in de poĆ«zieweek te kopen? Dan krijg je Jules Deelder er gratis bij!

Pf

Mijn keuze: Geert van Istendael (1947) uit zijn recentste bundel Het was wat was (2015):

De kom die ik kapot liet vallen